لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

پویا مولایی‌راد، پسرعموی مادر کیان پیرفلک، با شلیک مستقیم مأموران امنیتی کشته شد


تصویر منتشر شده از پویا مولایی‌راد در شبکه‌های اجتماعی
تصویر منتشر شده از پویا مولایی‌راد در شبکه‌های اجتماعی

گزارش‌ها از ایران حاکی است که روز یکشنبه ۲۱ خرداد در جریان مراسم زادروز کیان پیرفلک در ایذه، پویا مولایی‌راد از بستگان زینب مولایی‌راد، مادر کیان، با تیراندازی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

گزارش‌های شهروندی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آقای مولایی‌راد در پی بروز درگیری در محل دفن کیان پیرفلک در روستای پرچستان ایذه، با شلیک مستقیم مأموران امنیتی از پا درآمده است.

همزمان در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شده مبنی‌بر این‌که پیکر پویا مولایی‌راد را به سردخانه بیمارستان شهدای ایذه انتقال داده‌اند و بعد از مراجعه خانواده او به بیمارستان، نیروهای امنیتی به آنها «حمله کرده‌اند».

برخی کاربران نوشته‌اند که جو امنیتی بر ایذه حاکم شده و اینترنت بسیار کند است.

رسانه‌های حکومتی ایران روز یکشنبه با ارائه روایت رسمی از دلیل بروز تیراندازی در مراسم زادروز کیان پیرفلک در روستای پرچستان ایذه، مدعی شدند ابتدا به نیروهای انتظامی با خودرو به شکل «عمدی» حمله شده و آنها در واکنش، به مهاجم تیراندازی کردند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از جانشین فرمانده انتظامی خوزستان گزارش داد در مراسم زادروز کیان و تجمع مردمی در محل خاکسپاری او، یکی از کارکنان فراجا در پی «برخورد تعمدی» خودروی فردی با «هویت معلوم» کشته شده است.

به گفته حجت‌الله سفیدپوست، در یکی از «ایستگاه‌های تأمین امنیت عمومی» یک نفر «با خودروی سواری تیبا به صورت عمدی حمله» کرد که به جان باختن محمد قنبری، مأمور انتظامی، منجر شد.

این مقام انتظامی افزود که فرد «ضارب» نیز با تیراندازی مأموران مجروح و «پس از انتقال به بیمارستان فوت شد».

هم‌سو با این اظهارات، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از «برخی منابع» مدعی شد «شخصی که مأمور انتظامی در ایذه را زیر گرفته» پسرعموی مادر کیان پیرفلک بوده‌ است.

این در حالی است که به گزارش کاربران شبکه‌های اجتماعی، فضای شهر ایذه در آستانه برگزاری مراسم زادروز کیان پیرفلک و در پی فراخوان‌ها برای شرکت در آن، به شدت امنیتی شده بود و مأموران سعی داشتند با ایجاد «تنش و درگیری»، از حضور مردمی که برای شرکت در مراسم به روستای محل دفن او رفته بودند جلوگیری کنند.

حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» که خبرهای مربوط به اعتراضات مردمی در ایران را پوشش می‌دهد، شامگاه یکشنبه نوشت نزدیکان پویا مولایی‌راد، روایت رسانه‌های حکومتی ایران مبنی‌بر «زیر گرفته شدن مأمور انتظامی» را رد کرده‌اند.

در جریان شلیک نیروهای حکومتی به مردم و معترضان شهر ایذه در شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، کیان پیرفلک ۹ ساله و چند تن دیگر از مردم ایذه ازجمله سپهر مقصودی ۱۴ ساله، آرتین رحمانی پیانی ۱۶ ساله و میلاد سعیدیان‌جو کشته شدند.

در پی این تیراندازی‌ها، میثم پیرفلک، پدر کیان، به شدت مجروح شد و دو ماه در بیمارستان بستری بود و تا هفته‌ها از کشته شدن پسرش خبر نداشت.

مقام‌های حکومتی کشتار ۲۵ آبان ایذه را اقدامی «تروریستی» نامیده و آن را به مخالفان حکومتی نسبت دادند، اما زینب مولایی راد، مادر کیان پیرفلک، در مراسم خاکسپاری پسرش تأکید کرد که ادعای حکومت در مورد حمله تروریستی دروغ است و نیروهای حکومتی خودروی شخصی این خانواده را «به رگبار گلوله بستند».

فشار نهادهای امنیتی و رسانه‌های وابسته به آنها بعد از این افشاگری آغاز شد و خانم مولایی‌راد اول بهمن‌ از شغل آموزگاری تعلیق و از ورود به هنرستان محل کار خود در شهر ایذه منع شد.

روز ششم بهمن، عموی کیان پیرفلک در صفحه اینستاگرام خود خبر داد که برای میثم پیرفلک، پدر کیان و زینب مولایی‌راد، مادر او، احضاریه قضایی صادر شده است.

دادستان ایذه در واکنش گفت که آنها به عنوان «اولیای دم» و به منظور «ثبت شکایت احتمالی و به منظور تحقیقات تکمیلی و شناسایی عامل ‌یا عاملان جنایت دعوت شده‌اند.» او درباره تعلیق مادر کیان پیرفلک از کار تدریس در مدرسه نیز گفت که دادستانی در مورد ادامه کار خانم مولایی‌ راد «هیچ‌گونه ورودی نداشته و اظهار نظری نکرده است».

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی کوشید قتل کیان پیرفلک را به مجاهد کورکور، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها، نسبت دهد و عموی کیان پیرفلک ۱۲ اسفند سال گذشته این مساله را تایید کرد و گفت دستگاه قضایی با «اراده‌ای قوی و جانبدارانه» اصرار دارد قتل کیان را به مجاهد کورکور منتسب کند.

روز ۲۲ فروردین وقتی میثم پیرفلک با انتشار ویدیویی اعلام کرد شکایتی از مجاهد کورکور ندارد و او و همسرش به چشم خود دیده‌اند که «نیروهای امنیتی، به فرماندهی عیدی علی‌پور، ماشین ما را به رگبار بستند»، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، او را به «تناقض‌گویی و حاشیه‌سازی» متهم کرد و نوشت که «تحت تأثیر افکار همسرش زینب مولایی راد» است.

در خردادماه امسال، حکومت فشار بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را تشدید کرده است.

روز ۲۹ خرداد اعلام شد که شماری از مادران و پدران دادخواه و اعضای خانواده‌های معترضان کشته شده شهرهای سنندج، دهگلان و دیواندره که روز جمعه برای حضور بر آرامگاه مهسا امینی و دیگر معترضان کشته شده سقز در آرامستان آیچی شهر سقز حضور یافته بودند، هنگام بازگشت به شهرهای خود به شکل دسته‌جمعی بازداشت شدند.

همچنین موارد حمله به آرامگاه و تخریب سنگ آرامگاه معترضان کشته شده در چند هفته اخیر در مناطق مختلف ایران افزایش یافته و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی شماری از خانواده‌های دادخواه را احضار کرده‌اند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ایران و رادیو فردا/ع.م/آ.ت.

XS
SM
MD
LG