لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

هشدار رهبر کره شمالی در مورد «تحریم‌ها» و «خطای محاسباتی دشمن»


سخنرانی تازه رهبر کره شمالی ساعاتی پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده بین مون جه‌این و دونالد ترامپ، رئیسان‌جمهوری کره جنوبی و آمریکا، در واشینگتن، منتشر شده‌است
سخنرانی تازه رهبر کره شمالی ساعاتی پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده بین مون جه‌این و دونالد ترامپ، رئیسان‌جمهوری کره جنوبی و آمریکا، در واشینگتن، منتشر شده‌است

رهبر کره شمالی در جریان سخنرانی تازه‌ای به‌تاکید خواستار پی‌گیری سیاست‌های «حمایت داخلی» و «اتکا به خود» شده است و از «نیروهای متخاصمی» که «دچار خطای محاسباتی شده‌اند» انتقاد کرده‌است.

تازه‌ترین اظهارات کیم جونگ‌اون در حالی بیان شده که پس از شکست مذاکرات کره شمالی و آمریکا در هانوی، پایتخت ویتنام، هنوز مشخص نیست رهبران کشور دیدار تازه‌ای خواهند داشت و این دیدار احتمالی کجا و چه زمانی برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پی نشست هانوی اظهار کرده بود که کره شمالی «خواستار لغو تحریم‌ها» شده اما «ما در حال حاضر نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم». ترامپ گفته بود «آن‌ها می‌خواهند اقداماتی انجام دهند، ولی این اقدامات آن‌چه ما می‌خواهیم نیست».

از طرف دیگر اما کره شمالی گفته خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی شده و این پیشنهادی واقع‌بینانه برای آغاز فرایند پاک‌سازی شبه‌جزیره کره از سلاح هسته‌ای بود.

اظهارات روز پنج‌شنبه کیم جونگ‌اون، به‌ویژه که به‌نظر می‌رسد او تاکید خاصی بر لزوم پی‌گیری سیاست‌های داخلی داشته، و چندین بار از واژگان «اتکا به خود» استفاده کرده، اشاره تازه‌ای به موضوع تحریم‌ها است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی می‌گوید رهبر آن کشور روز ۲۲ فروردین ماه در جریان نشست کمیته مرکزی حزب کاگر «تاکید کرده‌است که اقتصاد ملی مبتنی بر اتکا به خود و حمایت از خویش، نقش کلیدی در ادامه سوسیالیسم ما دارد» و «بقای هدف انقلاب ما را تضمین می‌کند».

کیم گفته است «اتکا به خود» ضربه‌ای است به «نیروهای متخاصمی… که دچار خطای محاسباتی شده‌اند و [فکر می‌کنند] تحریم‌ها [کره شمالی] را به زانو درخواهد آورد».

رهبر کره شمالی نامی از این «نیروهای متخاصم» نبرده است، اما خبرگزاری رویترز می‌گوید این اظهارات احتمالا نشان می‌دهد کیم جونگ‌اون موضع سرسختانه‌تری در قبال واشینگتن پی گرفته‌است.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی نیز به نقل از تحلیل‌گران خود می‌گوید این رویکرد احتمالا با هدف آماده‌سازی کره شمالی برای یک «طناب‌کشی طولانی» در مذاکرات اتمی بین پیونگ‌یانگ از یک سو و واشینگتن از سوی دیگر است.

کیم جونگ‌اون نزدیک به دو ماه پیش به جریان مذاکرات در هانوی که بدون سند مکتوب به پایان رسید اشاره کرده بود، اما از بیان انتقاد مستقیم از واشینگتن و یا اشاره به برنامه اتمی کشورش خودداری کرده بود.

سخنرانی تازه رهبر کره شمالی ساعاتی پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده بین مون جه‌این و دونالد ترامپ، رئیسان‌جمهوری کره جنوبی و آمریکا، در واشینگتن، منتشر شده‌است. کره شمالی از موضوعاتی‌ست که دو طرف قرار است در مورد آن گفت‌وگو کنند.

مون جه‌این نقش فعالی در روند مذاکرات واشینگتن و پیونگ‌یانگ ایفا کرده و گفته می‌شود در مواردی نیز به‌عنوان واسطه میان دو طرف عمل کرده‌است.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی پیشنهادی مبنی بر کاهش بخشی از تحریم‌های کره شمالی در برابر برچیدن بخشی از برنامه هسته‌ای را مطرح کرده‌است. هرچند آمریکا هنوز موافقتی با آن نکرده‌است.

یون‌هاپ، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG