لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

دعوت از نمایندگان سراوان و زاهدان به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان


همزمان با انتقاد ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، از درگیری نماینده سراوان در مجلس و یک کارمند گمرک، یک عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس خبر داد که این نماینده و همچنین نماینده‌ای که جلسه «غیرعلنی»مجلس در اینباره را فیلمبرداری کرده بود به این هیئت احضار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا سلیمی، عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، خبر داد که این هیئت روز سه‌شنبه، ۴ دی، موضوع درگیری نماینده سروان و کارمند گمرک و همچنین فیلمبرداری از جلسه «غیرعلنی» مجلس در اینباره را بررسی می‌کند.

او همچنین گفت که در این جلسه پس از شنیدن سخنان نماینده سروان و نیز گفته‌های نماینده زاهدان که از جلسه مجلس فیلمبرداری کرده بود، تصمیم‌گیری می‌شود.

سخنان آقای سلیمی در حالی بیان شده که مسعود پزشکیان، رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، روز یک شنبه گفته بود که نماینده سراوان، «عذرخواهی کرده» و نیازی به حضور او در این هیئت نیست.

با این حال بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، روز دوشنبه گفت که هیئت رئیسه روز دوشنبه این موضوع را بررسی کرده است.

به گفته آقای نعمتی، هیئت رئیسه مجلس، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را «مرجع قانونی برای رسیدگی به موضوع نماینده سراوان دانست و تصمیم گرفت تا کار در همین هیأت بررسی و پیگیری شود».

روز دوشنبه هفته گذشته ویدئویی از درگیری لفظی محمد باسط درازهی، نماینده سراوان در مجلس با یکی از کارمندان اداره گمرک مرکزی و فحاشی این نماینده مجلس به این کارمند منتشر شد.

انتشار این ویدئو در شبکه‌های مجازی واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

پس از آن فیلمی از جلسه غیر علنی مجلس منتشر شد که در آن نماینده سراوان تهدید می‌کند اگر وزیر اقتصاد استیضاح نشود، استعفا خواهد داد.

در این جلسه همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس، می‌گوید باید مشخص شود که چه کسی فیلم درگیری نماینده سراوان و کارمند گمرک را منتشر کرده است.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس روز یک شنبه خبر داده بود که علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان، اعلام کرده که «جلسه غیر رسمی» مجلس را فیلمبرداری کرده و آن را در اختیار نماینده سراوان گذاشته تا «بخش عذرخواهی را پخش کنند».

او گفته بود که جلسه مجلس یک جلسه «غیر علنی نبوده» و یک جلسه «غیر رسمی» بوده است.

به گفته آقای امیرآبادی، هیئت رئیسه مجلس درباره برگزاری جلسه غیر علنی تصمیمی نگرفته بود و تنها قبل از تشکیل جلسه رسمی، نماینده سراوان درباره این اتفاق سخن گفته‌ است.

این اتفاق واکنش‌هایی را نیز در بین مقامات جمهوری اسلامی داشته است.

در همین حال ناصر مکارم شیرازی، روز سه‌شنبه گفت: «اگر هر دو طرف محترمانه و مؤدبانه با یکدیگر صحبت می‌کردند موضوع به اینجا نمی‌رسید، نباید با ادبیات نادرست و خشن هزینه درست کنیم».

نماینده سراوان همچنین به اتهام «کپی» کردن یک مقاله چند استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان متهم است و به این اتهام واکنشی نشان نداده است.

پس از انتشار فیلم نماینده سراوان، فیلم‌های دیگری نیز از برخورد نامناسب برخی از دیگر نمایندگان مجلس با تعدادی از شهروندان در فضای مجازی منتشر شد.

XS
SM
MD
LG