لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان هنوز حاضر نیست استعفا دهد


جورج قرداحی قبل از عضویت خود در کابینه جنگ در یمن را «تجاوز عربستان سعودی و امارات متحده عربی» نامیده بود
جورج قرداحی قبل از عضویت خود در کابینه جنگ در یمن را «تجاوز عربستان سعودی و امارات متحده عربی» نامیده بود

جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان که اظهارنظرهای او قبل از عضویت در کابینه به محور منازعات دیپلماتیک اخير با عربستان سعودی بدل شده است روز جمعه ۲۱ آبان گفت فقط به شرطی استعفا می‌دهد که تضمین دهند کناره‌گیری او این بحران را حل خواهد کرد.

آقای قرداحی که از مسیحیان لبنان است در مصاحبه‌ای که ماه اوت و قبل از عضویت در کابینه انجام داده بود جنگ در یمن را «تجاوز عربستان سعودی و امارات متحده عربی» نامیده و گفته بود «حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند.»

آقای قرداحی روز جمعه در یک نشست خبری گفت: «وقتی تضمین دهند من آماده کناره‌گیری خواهم بود.» او بدون ورود به جزییات افزود: «تاکنون هیچ تضمینی ارائه نشده است.»

نجیب میقاطی، نخست وزیر لبنان اوایل وقت روز جمعه از آقای قرداحی خواست «کار درست را انجام دهد» که نشان می‌دهد خواستار استعفای اوست.

با وجود گذشت دو هفته از این ماجرا فشار بر آقای قرداحی برای کناره‌گیری ادامه دارد. البته دولت لبنان بارها تاکید کرده که سخنان او قبل از آن که وارد هیئت دولت شود بیانگر مواضع دیپلماتیک این کشور نیست.

روز پنجشنبه حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان گفت این کشور نباید به عربستان سعودی امتیاز بدهد و ریاض را به ایجاد یک بحران ساختگی برای تضعیف استقلال لبنان متهم کرد.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و کویت به بهانه سخنان آقای قرداحی سفرا و کاردار لبنان را اخراج کردند.

رياض سفیر خود را از بیروت فراخوانده و واردات از لبنان را نیز متوقف کرده که حجم آن میلیون‌ها دلار در سال است و برای اقتصاد ضعیف آن کشور اهمیت فراوانی دارد.

مقامات عربستان سعودی می‌گویند ریشه اصلی این بحران نه سخنان آقای قرداحی بلکه افزایش نفوذ گروه حزب الله و حکومت ایران در عرصه سیاست داخلی لبنان است.

جورج قرداحی در بخش دیگری از نشست خبری روز جمعه گفت با ارسال پیامی برای کاردینال بیشارا رای، رهبر مذهبی مسیحیان مارونی خواستار دریافت تضمین شده ولی مشخص نکرد که شروط او برای استعفا دقیقا چیست.

بخشی از مردم لبنان نگران اقدامات تنبیهی بیشتر از سوی عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند. چند صد هزار لبنانی ساکن این کشورها هستند و میلیون‌ها دلاری که آنها و سایر لبنانی‌های مهاجر برای خانواده‌های خود می‌فرستند در اقتصاد ورشکسته این کشور رقم قابل توجهی است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG