لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

نصرالله: آمریکا در تلاش است با حزب‌الله کانال ارتباطی باز کند


حسن نصرالله کمتر در انظار ظاهر می‌شود
حسن نصرالله کمتر در انظار ظاهر می‌شود

تنها چند روز پس از تحریم چند عضو گروه حزب‌الله لبنان، حسن نصرالله، رهبر این گروه، روز جمعه، ۲۱ تیرماه، در مصاحبه‌ای خبر داد که واشینگتن در تلاش است با این گروه «کانال ارتباطی باز کند».

شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان که از حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، در گفت‌وگوی خود با تلویزیون المنار، متعلق به همین گروه، این ادعا را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از المنار، او در این مصاحبه گفت که دولت دونالد ترامپ «به دنبال آن است که به‌واسطه چند میانجی با حزب‌الله لبنان کانال ارتباطی باز کند.... این‌ها عملگرایان آمریکا هستند.»

او در این باره توضیح بیشتری نمی‌دهد و به گفته رویترز وزارت خارجه آمریکا نیز هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

اما ادعای رهبر حزب‌الله تنها چند روز پس از آن مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۸ تیرماه، اعلام کرد نام دو عضو پارلمان لبنان را که از اعضای حزب‌الله هستند به فهرست تحریم‌ها افزوده است.

امین شِری و محمد حسن رعد بنا بر قانون تحریم‌های مربوط به تروریسم به این فهرست اضافه شدند.

در همین روز نام وفیق صفا یکی از مقام‌های ارشد امنیتی حزب‌الله نیز به فهرست‌ تحریم‌های آمریکا افزوده شد.

حسن نصرالله روز جمعه این تحریم‌های تازه را «افتخاری» برای این گروه دانست.

اما پیش از او، حزب‌الله لبنان روز پنج‌شنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای در واکنش به تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه سه عضو این گروه تاکید کرد که این تحریم‌ها «در عزم ما یا مقاومت در برابر اسرائیل تغییری ایجاد نخواهد کرد».

درباره تحریم این افراد، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:‌ «تحریم‌های امروز علیه مقام‌های ارشد حزب‌الله (لبنان) بخشی از اقدامات ایالات متحده برای مقابله با نفوذ فسادبرانگیز حزب‌الله در لبنان است.»

اما اشاره به تلاش آمریکا برای مذاکره با حزب‌الله در حالی است که این گروه از دو دهه پیش از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

حزب‌الله لبنان اوایل دهه ۱۹۸۰ در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی شکل گرفت و از حمایت‌های گسترده تهران و سپاه پاسداران برخوردار است.

«کاهش» نیروهای حزب‌الله در سوریه

این گروه از ابتدای جنگ داخلی سوریه در کنار نیروهای جمهوری اسلامی به کمک حکومت بشار اسد آمد و هنوز اعضای آن در خاک این کشور حضور دارند.

در همین زمینه حسن نصرالله در مصاحبه روز جمعه خود خبر داد که از تعداد نیروهایش در سوریه کاسته است.

به گفته رهبر حزب‌الله، او «بر حسب نیاز و موقعیت کنونی» از تعداد نیروهای حزب‌الله در سوریه کاسته است.

ارتش سوریه در ماه‌های اخیر شورشیان این کشور و شبه‌نظامیان داعش، حکومت اسلامی، را در نقاط بسیاری از این کشور عقب رانده و در این کار بیش از همه به کمک نیروی هوایی روسیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی تکیه داشته است.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG