لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

میشل عون حملات پهپادی اسرائیل را «اعلام جنگ» به لبنان دانست


میشل عون میگوید، حمله پهپادی اسرائیل ما اجازه می‌دهد که از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.
میشل عون میگوید، حمله پهپادی اسرائیل ما اجازه می‌دهد که از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان دوشنبه چهارم شهریور گفته است، حملات پهپادی اسرائیل به خاک لبنان می‌تواند «اعلام جنگ» محسوب شود و لبنان حق دارد از تمامیت ارضی‌ خود دفاع کند.

میشل عون در دیدار با یان کوبیس ، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان گفته است: «آنچه اتفاق افتاده است شبیه به نوعی اعلام جنگ است.»

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان به نقل از میشل عون تصریح شده است: این (رویداد) به ما اجازه می‌دهد که از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.

میشل عون از متحدان حزب‌الله در لنبان محسوب می‌شود.

به گزارش رویترز، به دنبال حملات اخیر اسرائیل و تشدید تنش در منطقه، ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نیروهای فرماندهی شمالی این کشور در مرز با سوریه و لبنان در آماده باش کامل به سر می‌برند.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان نیز از جامعه بین المللی خواسته است مانع تشدید «تنش خطرناک» شوند.

میشل عون و سعد حریری همچنین خواستار تشکیل شورای عالی دفاع لبنان در روز سه شنبه شده اند.

پس از سقوط دو پهپاد اسرائیلی در حومه جنوبی بیروت در روز یکشنبه، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به این که فرستادن پهپاد از سوی اسرائیل به آسمان لبنان یک تحول «بسیار بسیار بسیار خطرناک است»، گفت: «ارتش اسرائیل از امشب منتظر پاسخ باشد».

رهبر حزب الله اضافه کرده است که حمله اسرائیل نخستین «تعرض» بعد از جنگ «تابستان سال ۲۰۰۶ است». اسرائیل هنوز حملات در لبنان را تایید یا تکذیب نکرده است.

«نقض آشکار حاکمیت لبنان»

سعد حریری هم در دیدار با هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان گفته است، اقدام اسرائیل، نقض آشکار حاکمیت لبنان است و شورای امنیت می بایست این اقدام را محکوم کند.

آقای حریری همچنین خواستار تلاش دیپلماتیک برای حفظ ثبات در لبنان شده است.

نخست وزیر لبنان گفته است هرگونه تشدید تنش می تواند زمینه ساز چرخه خشونت در منطقه شود و هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند چه اتفاقی در گام بعدی خواهد افتاد.

ژنرال رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز گذشته در خصوص حمله به نقاطی در سوریه گفته بود که نیروهای این کشور «برای جلوگیری از حمله برنامه‌ریزی شده نیروی قدس»، به مواضعی در روستای عقربا در جنوب دمشق حمله کرده‌اند.

به گفته ژنرال مانلیس، نیروی قدس سپاه پاسداران آماده می‌شد تا در روز پنج‌شنبه حملاتی را با هواپیماهای بدون سرنشین به شمال اسرائیل انجام دهد.

یک سخنگوی دیگر ارتش اسرائیل نیز در گفت‌وگو با اسوشیتدپرس گفته نیروی قدس و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت آن آماده حمله با پهپادهای انفجاری به اسرائیل می‌شدند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG