لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

میشل عون: لبنان نباید بهای اختلافات دیگران در منطقه را بدهد‎


میشل عون می‌گوید «ما به هیچ‌کس حمله نکرده‌ایم، و نباید هم ثبات سیاسی و امنیت ما پای این کشمکش‌ها ریخته شود»
میشل عون می‌گوید «ما به هیچ‌کس حمله نکرده‌ایم، و نباید هم ثبات سیاسی و امنیت ما پای این کشمکش‌ها ریخته شود»

رئیس‌جمهوری لبنان، یک روز پس از اجلاس اتحادیه عرب با دبیر کل این اتحادیه دیدار کرده‌است. میشل عون در بیانیه‌ای گفته‌است، کشورش نمی‌تواند بپذیرد که به‌عنوان شریکی در اقدامات تروریستی خطاب می‌شود، و نباید بهای اختلافات دیگران را بدهد.

احمد ابو الغیط، ۲۹ آبان ماه، در لبنان با میشل عون، رئیس‌جمهوری و نبیه بری، رئیس مجلس آن کشور دیدار کرده‌است. دیداری که یک روز پس از اجلاس اتحادیه عرب و انتقادهای شدید از ایران و حزب‌الله لبنان صورت گرفته‌است. وزیر خارجه لبنان از شرکت در نشست اتحادیه عرب خودداری کرده بود.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، در بیانیه‌ای در توئیتر گفته است لبنان نباید بهای اختلافات دیگران را بدهد.

آقای عون می‌گوید «ما به هیچ‌کس حمله نکرده‌ایم، و نباید هم ثبات سیاسی و امنیت ما پای این کشمکش‌ها ریخته شود».

رئیس‌جمهوری لبنان در عین حال افزوده است «لبنان نمی‌تواند اشاره‌ها و تلقین‌ها در مورد اینکه دولتش شریک اقدامات تروریستی است را بپذیرد. موضعی که هیئت لبنانی در جلسه اتحادیه عرب اعلام کرد، موضعی فراگیر و خواسته‌ای ملی‌ست».

هیئت نمایندگی لبنان در نشست اتحادیه به بندهایی از بیانیه در ارتباط با حزب‌الله لبنان اعتراض کرده و این گروه را یکی از مؤلفه‌های بنیادی لبنان توصیف کرده که نمایندگانی در پارلمان و دولت این کشور دارد.

اتحادیه عرب در اسفند ۱۳۹۴ گروه حزب‌الله لبنان را یک «گروه تروریستی» قلمداد کرده بود. شورای همکاری خلیج فارس نیز در همان زمان اقدام مشابهی انجام داده بود. حزب‌الله لبنان از سوی ایالات متحده و برخی دیگر کشورها نیز به‌عنوان یک گروه تروریستی توصیف می‌شود.

ابو الغیط نیز در جریان دیدار با عون تاکید کرده‌است که کشورهای عضو اتحادیه عرب نمی‌خواهند آسیبی به لبنان وارد شود: «هیچ‌کسی نمی‌تواند و نمی‌خواهد بپذیرد که هیچ‌ آسیبی به لبنان وارد شود». به گفته دبیر کل اتحادیه عرب، لبنان از طبیعت ویژه سیاسی برخوردار است و اتحادیه «این موضوع را به‌رسمیت می‌شناسد».

قدرت سیاسی در لبنان همواره بین سه گروه عمده از سنی‌ها، شیعیان و مسیحیان ساکن لبنان تقسیم می‌شود. هرچند لبنان بارها با بن‌بست‌های مختلفی در پهنه سیاسی و کشورداری روبه‌رو شده، اما همچنان از شکلی از سازوکار پارلمانی و مبتنی بر انتخابات بهره می‌برد. از منظر سازمان‌های ناظر، مانند «فریدم هاوس»، این کشور هم از نظر سیاسی و مدنی و نیز از منظر آزادی بیان، «تا حدودی آزاد» محسوب می‌شود.

احمد ابو الغیط در گفت‌وگویی جداگانه با خبرگزاری دولتی لبنان اظهار داشته «کشورهای عربی متوجه شرایط لبنان هستند و می‌خواند آن را از هر اختلافی دور نگه دارند».

هرچند او اشاره مستقیمی به این «اختلافات» نکرده، اما دیدار اخیر تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه عرب در بیانیه‌ای، به ایران، در مورد ادامه «مداخله» در امور داخلی کشورهای منطقه «هشدار» داد، و از تهران خواست از حمایت از حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان دست بردارد. خود ابو الغیط، نیز گفته بود «تهدیدهای» ایران همه مرزها را درنوردیده و منطقه را «به سوی پرتگاهی پرخطر سوق داده است».

تهران از سوی دیگر بیانیه اتحادیه کشورهای عربی را «بی‌ارزش» و «سراسر دروغ و تحریف» توصیف کرده و سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌است «با اعمال فشار و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی» عربستان سعودی صادر شده است.

در حالی‌که غرب آسیا سال‌هاست کانون تنش‌های شدیدی‌ست، و بسیاری بر این عقیده هستند ریاض و تهران، از سوریه تا یمن، درگیر جنگ‌های نیابتی هستند، طی هفته‌های گذشته وضعیت لبنان نیز به چالش دیگری بدل شده‌است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، که از منتقدان سیاست‌های تهران و حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود و حامیان او صاحب اکثریت پارلمانی هستند، روز ۱۳ آبان ماه در جریان سفر به عربستان سعودی، به‌طور ناگهانی اعلام کرد از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

پس از آن در مورد دلایل این کناره‌گیری گمانه‌های مختلفی زده شد. علاوه بر مقام‌های ارشد لبنان، مانند رئیس‌جمهوری آن، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، نیز گفت حریری برخلاف میل خود در عربستان است و اجازه خروج ندارد. آنچه با واکنش تند عربستان روبه‌رو شد و سعد حریری نیز آن را رد کرد.

آقای حریری در روز ۲۷ آبان به فرانسه رفت و با رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت در روز استقلال لبنان به کشورش بازگشته و پس از دیدار با میشل عون، موضع سیاسی خود را اعلام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG