لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۳

تهران بیانیه اتحادیه عرب در محکومیت «مداخله‌های ایران» را «بی‌ارزش» خواند


سخنگوی وزارت خارجه ایران بیانیه اتحادیه عرب در محکومیت «مداخله‌های ایران» در منطقه را «بی‌ارزش» و «سراسر دروغ و تحریف» خواند و مدعی شد که این بیانیه «با اعمال فشار و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی» عربستان سعودی صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا بهرام قاسمی، روز دوشنبه ۲۹ آبان، اعلام کرد که عربستان سعودی «با اعمال فشار و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی موفق شده بیانیه‌ای سراسر دروغ و تحریف به نام وزرای خارجه اتحادیه عرب صادر شود».

آقای قاسمی در عین حال از عربستان سعودی خواست که «برای نتیجه‌بخش بودن این گونه بیانیه‌ها» هر چه سریع‌تر به مواردی چون به گفته او، «تهاجم وحشیانه» به یمن، «فشار بر برادران عرب خود در لبنان و قطر و کل منطقه» و «لشکرکشی در بحرین» پایان دهد.

او تأکید کرد که راه حل مشکلات منطقه «صدور اینگونه بیانیه‌های فاقد ارزش نیست» بلکه دست برداشتن از به گفته او، «دنباله‌روی» از سیاست‌های اسرائیل است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد ادعای «دنباله‌روی» اتحادیه عرب از سیاست‌های اسرائیل، به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما اخیراً چند تن از مقام‌های اسرائیلی در مورد «نگرانی مشترک» این کشور با کشورهای عربی منطقه در مورد ایران و تماس‌هایی در این زمینه سخن گفته‌اند.

در این زمینه نخست‌وزیر اسرائیل چندی پیش در اندیشکده چتم هاوس در بریتانیا با اشاره به اشتراک نظر دولت‌های عربی منطقه خاورمیانه و اسرائیل در مورد ایران، یادآور شده بود که در این زمینه اتحادی میان کشورش و کشورهای عربی در حال شکل‌گیری است.

در عین حال وزیر انرژی اسرائیل نیز روز یکشنبه پرده برداشت که تماس‌هایی محرمانه بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی در موضوع ایران برقرار بوده که اسرائیل از این تماس‌های شرمنده نیست اما طرف‌های مقابل مایلند که این تماس‌ها مخفی بماند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین «بخش عمده» مشکلات منطقه را «نتیجه سیاست‌های عقیم عربستان سعودی» دانست و این کشور را «تغذیه تروریسم» در منطقه متهم کرد.

اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست قاهره با تأکید بر تشکیل جبهه‌ای متحد برای مقابله با «مداخله‌های ایران»، از کشورهای عضو خواسته است که برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در مورد تهدیدهای منطقه‌ای ایران تلاش کنند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب همچنین با اشاره به «پرتاب موشک ساخت ایران» توسط حوثی‌های یمن به سوی ریاض، تصریح کرده‌اند که از اقداماتی که ممکن است عربستان برای حفظ امنیت خود در قبال سیاست‌های تهران اتخاذ کند، حمایت خواهند کرد.

تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی به دنبال حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض که از یمن انجام گرفته، بار دیگر شدت یافته است.

ریاض می‌گوید که تهران از طریق تأمین سلاح موشکی برای حوثی‌ها در این حمله دست داشته و این امر به منزله اعلان جنگ به عربستان سعودی است؛ اتهامی که مقام‌های آمریکایی و فرانسوی از آن حمایت کرده‌اند اما ایران آن را رد می‌کند.

استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض به موضوعات درگیری دو کشور اضافه شده و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، عربستان سعودی را متهم کرده که سعد حریری را به استعفا وادار کرده و او را در بازداشت نگه داشته است تا لبنان را «بی‌ثبات» کند.

هر دو کشور در عین حال، ‌یکدیگر را به دخالت در امور عراق،‌ سوریه و یمن متهم می‌کنند.

لحن مقام‌های دو کشور در قبال یکدیگر به ویژه از زمان حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد رفته رفته شدیدتر شده است، گرچه اخیراً وزیران خارجه دو کشور تأکید کرده‌اند که سیاست کشورهاشان «درگیری در منطقه» نیست.

در همین حال رئیس قوه قضائیه ایران روز دوشنبه عربستان سعودی را «محور شرارت در منطقه» خواند و اقدامات این کشور در یمن را «مصداق جنایت جنگی» دانست.

XS
SM
MD
LG