لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

وزیر اسرائیلی از «تماس‌های محرمانه» تل‌آویو و ریاض در موضوع ایران خبر داد


وزیر انرژی اسرائیل می‌گوید که کشورش به خاطر تماس با دولت‌های عربی و اسلامی شرمگین نیست اما طرف‌های مقابل معمولاً خواهان محرمانه نگاه داشتن این مراودات هستند.
وزیر انرژی اسرائیل می‌گوید که کشورش به خاطر تماس با دولت‌های عربی و اسلامی شرمگین نیست اما طرف‌های مقابل معمولاً خواهان محرمانه نگاه داشتن این مراودات هستند.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، در گفت‌وگویی رادیویی اعلام کرد که کشورش از مدتی پیش با عربستان سعودی بر سر «نگرانی مشترک از ایران» در تماس‌های محرمانه بوده است.

خبرگزاری رویترز که یکشنبه ۲۸ آبان این گزارش را منتشر کرد، سخنان آقای اشتاینیتز را نخستین اظهارات علنی یک مقام رسمی در خصوص تماس‌های محرمانه اسرائیل با سعودی‌ها توصیف کرده است.

آقای اشتاینیتز در این روز در گفت‌وگو با گالِی زاهال، رادیوی ارتش اسرائیل، به پرسش‌ها در مورد دلایل مخفی کردن تماس‌های اسرائیل با عربستان سعودی پاسخ داده بود.

این وزیر اسرائیلی در این گفت‌وگوی رادیویی تأیید کرد که کشورش با «دولت‌های مسلمان و عرب بسیاری در تماس محرمانه بوده است».

به گفته آقای اشتاینیتز، اسرائیل به خاطر این تماس‌ها شرمگین نیست بلکه این معمولاً طرف‌های مقابل هستند که خواهان محرمانه نگاه داشتن این مراودات هستند.

او افزود که «از نظر ما این ارتباط‌ها مشکلی ندارد؛ اما زمانی که مناسبات متحول می‌شود، ما به خواسته طرف‌های مقابل برای نگاه داشتن تماس‌ها در پشت پرده احترام می‌گذاریم؛ چه عربستان سعودی باشد؛ چه کشورهای عرب و مسلمان دیگر».

به گفته این وزیر اسرائیلی، «کشورهای زیادی» با اسرائیل تماس محرمانه دارند و اسرائیل به خواست طرف مقابل، سکوت می‌کند.

یووال اشتاینیتز افزود که اسرائیل از جمله می‌کوشد که مانع از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه شود و برای این هدف «از کمک کشورهای عرب برخوردار شده است».

وزیر انرژی اسرائیل همچنین گفت که کشورهای عربی شریک تلاش‌های اسرائیل در بهبود نقایص برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، بودند.

یووال اشتاینیتز دولتمرد عضو حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر است، و خود نیز سال‌ها مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل بوده است.

سخنان این وزیر اسرائیلی چند روز بعد از نخستین مصاحبه ژنرال گادی آیزنکوت رئیس ستاد ارتش اسرائیل با وبسایت سعودی ایلاف بیان شده است.

ژنرال آیزنکوت روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایلاف گفت، اسرائیل آماده همکاری اطلاعاتی با عربستان در مورد ایران است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و بسیاری از دولتمردان اسرائیلی در دوره اخیر بارها از اشتراک نظر این کشور با برخی از دولت‌های عربی بر سر «نگرانی مشترک» از ایران تأکید کرده‌اند.

آقای نتانیاهو دو هفته پیش در چتم هاوس، اندیشکده مطالعات سلطنتی بریتانیا، گفت بسیاری از حکومت‌های میانه‌روی عرب سنی همان دیدگاه اسرائیل را در مورد ستیزه‌جویی ایران دارند اما تا به حال اینها را در پشت درهای بسته بیان می‌کردند و می‌گفتند «شما این مواضع را بگویید».

آقای نتانیاهو همچنین در لندن گفته بود زمانی که اسرائیل و کشورهای عربی در مورد ایران یک حرف را می‌زنند، دنیا باید گوش کند.

از دو سال پیش، و در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه سعودی، که حمله گروهی از نیروهای بسیجی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را در پی داشت، مناسبات ایران و عربستان به شدت تیره و قطع شد، و اظهارات سران تهران و ریاض علیه یکدیگر تشدید شده است.

در شرایط قطع مناسبات ایران و عربستان، به نظر می‌رسد که زمینه برای نزدیکی بیشتر سعودی به اسرائیل فراهم شده تا جایی که روزنامه اسرائیلی هاآرتص هفته گذشته در مقاله‌ای نوشت: «عربستان دوستت داریم» زیرا عربستان «همان کارهایی را می‌کند که اسرائیل می‌خواهد».

وجود تماس‌های محرمانه میان اسرائیل و عربستان از زبان یک دولتمرد ارشد اسرائیلی در روزی تأیید شد که اتحادیه عرب نشستی اضطراری را درباره نحوه مواجهه با ایران در قاهره برگزار کرد.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب که به درخواست عربستان روز یکشنبه در قاهره گرد آمده بودند، از «مداخلات تهدیدآمیز» ایران و حزب‌الله علیه کشورهای منطقه شدیداً انتقاد کردند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، با قرائت قطعنامه پایانی این نشست گفت که بعید نیست که کشورهای اتحادیه از دست ایران به شورای امنیت مراجعه کنند.

XS
SM
MD
LG