لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

نیویورک‌تایمز: ارتباط جدید «مهم» عربستان و امارات با اسرائیل


نیویورک تایمز شنبه ششم شهریور از نزدیکی بیشتر میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی با اسرائیل، در «اتحادی نانوشته علیه ایران» خبر داده و راه‌های جدید ارتباط میان آنها را «جدی و مهم» ارزیابی کرده‌است.

به‌نوشته این روزنامه، مناسبات میان کشورهای عربی با اسرائیل در دوره اخیر هر چه بیشتر رو به پیشرفت بوده و راه‌های جدید ارتباطی میان آنها «واقعی» و «مهم» است.

یادداشت اساسی نیویورک تایمز با عنوان «آیا اسرائیل و کشورهای عرب می‌توانند دوست یکدیگر باشند؟»، منتشر شده‌است.

این روزنامه یادآور شده که ارتباط‌های محرمانه بین اسرائیل و حکومت سنی عربستان، که ظاهراً رابطه‌ای با اسرائیل ندارد و حتی این کشور را به‌رسمیت نمی‌شناسد، و نیز برخی دیگر از کشورهای عربی، در دوره اخیر توسعه‌یافته و نظرات مشابه آنها در خصوص «بی‌اعتمادی به ایران» به «پیمان آشکار» مبدل می‌شود.

نیویورک تایمز به سفر علنی ماه گذشته هیئت سعودی به اسرائیل به ریاست ژنرال ذخیره انور عشقی و تأیید دیدار مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل با او در اورشلیم اشاره کرده‌است.

به‌نوشته نیویورک تایمز، انور عشقی و دوری گولد از دو سال پیش با یکدیگر تماس محرمانه داشتند و سال گذشته نیز در جریان یک کنفرانس در واشینگتن در کنار یکدیگر ظاهر شدند.

انور عشقی پیشتر در سفری دیگر نیز در منطقه با شماری از نمایندگان یهودی کنست و از جمله رهبران جناح اپوزیسیون این کشور دیدار کرده‌بود.

نیویورک تایمز جنگ‌های اعراب و اسرائیل، از جمله جنگ تموز سال ۱۹۷۳ را یادآور شده ولی نوشته‌است، حال نخست وزیر اسرائیل در جستجوی همکاری با دشمنان پیشین است و همزمان، از یک سال و نیم پیش که ملک سلمان بن عبدالعزیز بر مسند پادشاهی سعودی نشسته، او و جانشین ولیعهدش شاهزاده محمد بن سلمان، عزم تازه‌ای برای در پیش گرفتن سیاست‌های جدید از خود نشان داده‌اند- حتی اگر مخاطراتی داشته باشد.

به‌نوشته این روزنامه، اگر انور عشقی نماینده رسمی حکومت سعودی نیز نباشد، اما به نظر می‌رسد که عربستان تلاشی را برای آماده کردن جامعه جهت شکستن قبح رابطه با اسرائیل پیش می‌برد و می‌خواهد با کارهایی مانند دیدار عشقی با مقامات اسرائیلی، جامعه سعودی را بسنجد.

نیویورک تایمز نوشته‌است، در همین راستا نیز کارزاری رسانه‌ای در عربستان در جریان است.

نزدیکی عربستان به اسرائیل در حالی است که مناسبات دولت سعودی با ایران از هفت ماه پیش قطع شده و هر روز نیز به سوی وخامت بیشتری می‌رود.

نیویورک تایمز افزوده که سعودی‌ها و اسرائیل در این ارتباط می‌توانند فلسطینی‌ها را نیز پشت سر بگذارند، زیرا دلایل کافی برای نزدیکی به یکدیگر دارند که یک بودن دیدگاه‌ها علیه ایران، کشوری با اکثریت شیعه، در صدر این برهان‌های مشترک آنها است.

«نارضایی مشترک» از رویه آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران و نیز سیاست‌های دیگری که به قضیه سوریه ختم شده، و همچنین «نگرانی مشترک» از گسترش بی‌ثباتی در خاورمیانه، به عنوان دلایل دیگری که اسرائیل و سعودی‌ها را به همکاری با یکدیگر کشانده، در گزارش نیویورک تایمز ذکر شده‌است.

بر اساس ارزیابی این روزنامه، از آنجا که اسرائیل در دوره اخیر با مطالباتی در غرب با هدف تحریم، انزوا و بایکوت این کشور، بخاطر سیاست‌هایش علیه فلسطینی‌ها روبرو بوده، نخست وزیر اسرائیل در جستجوی متحدان تازه‌ای به جای آمریکا برآمده‌است.

بر پایه این تحلیل، بنیامین نتانیاهو در سودای عادی‌سازی مناسبات با کشورهای عربی و سرمایه‌گذاری بر روی ظرفیت‌های اقتصادی بالقوه با اعراب است.

بهبود اخیر در مناسبات اسرائیل با ترکیه و همچنین سفر اخیر نتانیاهو به کشورهای آفریقایی، به‌نوشته نیویورک تایمز، بخشی از سیاست‌های دولت وی در راستای روی آوردن به متحدان بالقوه منطقه‌ای و بین‌المللی، در بی‌اعتمادی دولت اسرائیل به آمریکا، ذکر شده‌است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و یووال اشتاینیتز وزیر عضو حزب لیکود و مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل در دوره اخیر بارها گفته بودند «زمان آن رسیده که کشورهای عربی تماس‌های خود را با اسرائیل علنی کنند».

بنیامین نتانیاهو هم‌چنین از وقوع «تحولات عظیم» و «ریشه‌ای» در روابط پنهانی کشورش با کشورهای «مهم» عربی که با اسرائیل مناسبات رسمی نداشته‌اند خبر داده‌است.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، نیز با انتقاد شدید از عربستان گفته‌است سعودی‌ها «به رایگان» و بدون آنکه هیچ بهایی از اسرائیل بگیرند، به عادی‌سازی رابطه با این کشور روی آورده‌اند.

نیویورک تایمز یادآور شده که مصر نیز به تازگی در مسیر گرم کردن مناسبات همیشه سرد خود با اسرائیل گام برداشته است؛ یک هفته پیش از رسیدن ژنرال سعودی انور عشقی به اسرائیل، سامح شکری وزیر خارجه مصر برای اولین بار در ۹ سال اخیر به اورشلیم رفت.

XS
SM
MD
LG