لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

مسدود شدن راه‌های اصلی در یازدهمین روز از اعتراضات لبنان


در یازدهمین روز از تظاهرات اعتراضی در لبنان، از بامداد یکشنبه پنجم آبان بار دیگر شماری از بزرگراه‌های اصلی این کشور مسدود شده است. ده‌ها هزار معترض لبنانی هم قرار است روز یک‌شنبه یک زنجیره انسانی شکل بدهند.

رسانه‌های لبنان به نقل از سعد حریری، نخست‌وزیر، گزارش داده‌اند که وقوع تحولاتی مهم در ساعات آتی، برای تعیین سمت و سوی تظاهرات، جنبه سرنوشت‌ساز دارد.

با وجود تأکید دولت آقای حریری بر ادامه تلاش جهت جلب رضایت معترضان، برخی گزارش‌های رسانه‌های لبنان احتمال کناره‌گیری دولت در ساعات آتی را مطرح کرده و گفته‌اند این امر، برآیند مذاکرات روز شنبه میان سعد حریری با میشل عون رئیس، جمهور کشور، بوده‌است.

از جمله، به گزارش شبکه الحدث، احتمال تشکیل یک دولت موقت از ۱۴ وزیر تکنوکرات که فراحزبی باشند، برای دوران گذار، بررسی شد.

مسدود ماندن بسیاری از بزرگراه‌ها در طول روز یکشنبه در حالی است که ارتش و نیروهای امنیتی لبنان شنبه شب برای گشودن جاده‌ها و خیابان‌ها در بسیاری از نقاط تلاش کردند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، اما هر بار که نیروهای امنیتی موانع را در خیابانی در بیروت، پایتخت، برمی‌داشتند، تظاهرکنندگان در یک «بازی تعقیب و گریز»، به خیابان دیگری رفته و اعتراض‌ها را ادامه می‌دادند.

با وجود این، به گزارش وب‌سایت روزنامه دیلی استار، بیروت در نخستین ساعات یکشنبه در فضای آرامش لرزان به‌سر برد، و برخی از خیابان‌های مرکزی شهر به‌روی تردد گشوده شده بود.

اعتراضات لبنان که از ۲۵ مهر ابتدا در اعتراض به قصد دولت برای گرفتن مالیات از ارتباطات اینترنتی آغاز شد، با وجود لغو این نیت و تأیید بسته اصلاحی وسیع از سوی دولت در هفته گذشته، کماکان ادامه یافته و معترضان خواهان تغییر کلیت نظام و خروج سیاستمداران شناخته شده از صحنه هستند و همه آنها را فاسد می‌نامند.

میشل عون رئیس‌جمهوری که در تأیید بسته اصلاحی اقتصادی نقش داشته، برای گفت‌وگو با هیئت‌های نمایندگان معترضان ابراز آمادگی کرده و سعد حریری نخست‌وزیر و حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز تأکید کرده‌اند که تغییر دولت، چاره کار نیست.

بر اساس گزارش‌ها، بخشی از مردم میان بازگشت به خیابان‌ها یا دادن فرصت به دولت برای رسیدگی به مطالبات مردد شده‌اند.

از سوی دیگر، فراخوان‌های متعدد برای تداوم تظاهرات در بیروت، طرابلس، صیدا و نقاط دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شنبه شب در حالی لبنان دهمین شبانه‌روز اعتراضات را پشت سر گذاشت که طی درگیری‌ها در منطقه البدوای در طرابلس شماری زخمی شدند.
به گزارش صلیب سرخ، دست‌کم سه مجروح به بیمارستان شهر انتقال یافتند.

در برخی از گزارش‌ها آمده‌است که ارتش در تلاش برای گشودن جاده اصلی میان طرابلس با مناطق اطراف که از سوی تظاهرکنندگان مسدود شده بود، اقدام به تیراندازی کرد.

یکی از زنان تظاهرکننده به شبکه لبنانی ال‌بی‌سی‌آی گفت که ارتش به سوی مردمی که حضوری مسالمت‌جویانه در خیابان داشتند، آتش گشود.

اما ارتش اعلام کرد که در میانه نزاع میان معترضان با شهروندان دیگری که می‌خواستند از موانع خیابانی عبور کنند، دخالت کرده‌است.

با وجود این، ارتش که از روزهای نخست تظاهرات با مطالبات مردمی ابراز همبستگی کرده بود، تأکید کرده که در خصوص تیراندازی در طرابلس «تحقیق خواهد کرد».

رسانه‌های لبنان هم‌زمان، از نشست اضطراری ژنرال جوزف عون با سران نهادهای امنیتی و نظامی در شامگاه شنبه خبر دادند.

الیاس ابوصعب، وزیر دفاع لبنان، نیز شنبه در دستوری، مجوز حمل سلاح را در سراسر لبنان، غیر از برای تیم‌های محافظان وزیران و مقامات، لغو کرد.

موقعیت حزب‌الله

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز جمعه از احتمال بروز دوباره جنگ داخلی ابراز نگرانی کرد و به‌طور تلویحی از این‌که عواملی خاص، در تداوم این تظاهرات نقش دارند، سخن گفت؛ ادعایی که از سوی تظاهرکنندگان رد شد.

دبیرکل حزب‌الله ضمن ابراز همبستگی با مطالبات معترضان، تأکید کرده که حامیان این حزب نمی‌توانند دیگر بخشی از اعتراضات باشند.

نیروهای حزب‌الله بعد از سخنرانی حسن نصرالله در کاروان‌های خودروهایی که حامل تصاویر بزرگ او و پرچم‌های این حزب بود، در برخی از شهرهای جنوبی به حرکت درآمدند.

در پی این سخنرانی، از درگیری میان حامیان حزب‌الله با معترضان در برخی از نقاط لبنان نیز گزارش داده شد.

شعار علیه حزب‌الله و حسن نصرالله همانند اعتراض به سایر شخصیت‌ها و احزاب، بخشی از شعارهای روزهای اخیر بوده است.

در این میان، ادعای ایلی محفوض یکی از سیاستمداران لبنانی که هفته گذشته مدعی حضور قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران در لبنان برای رایزنی با حسن نصرالله شد، از سوی هیچ مقامی تأیید نشد و نشانه‌ای از درستی این ادعا نیز در دست نیست.

XS
SM
MD
LG