لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

نیروهای ژنرال حفتر شهروندان ترک «ربوده شده» را آزاد کردند


 نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در لیبی (عکس از آرشیو)
نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در لیبی (عکس از آرشیو)

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای گفته است شش شهروند ترکیه که توسط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در لیبی «ربوده» شده بودند، بعد از هشدار ترکیه درباره هدف قرار دادن این گروه نظامی، آزاد شده‌اند.

روز گذشته وزیر دفاع ترکیه هشدار داد هرگونه حمله نیروهای نظامی لیبی تحت رهبری ژنرال حفتر به کشتی‌ها، شرکتها یا پروژه‌های ترکیه در لیبی با پاسخی «کاری و سهمگین» مواجه خواهد شد.

هم‌زمان سایت وزارت خارجه ترکیه با هشداری اعلام کرد که در صورتی که شهروندان ترک آزاد نشوند، مواضع نیروهای حفتر مورد هدف قرار خواهد گرفت.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ۱۰ تیرماه اعلام کرد، شش ملوان ترک که به دست نیروهای حفتر ربوده و به گرو گان گرفته شده بودند، آزاد شدند. وی گفت آنها تمایلی به بازگشت به ترکیه نداشتند و به سر کار خود برگشتند.

روز گذشته همچنین سفارت ترکیه در طرابلس به شهروندان این کشور در لیبی هشدار داد که همه اقدامات لازم برای تامین امنیت خود را بکار بندند.

ژنرال حفتر فرمانده نیروهایی که خود را «ارتش ملی لیبی» می خواند، طی سالهای اخیر مناطق شرقی لیبی را در کنترل داشته و طی چند ماه گذشته یک سلسله تهاجم به طرابلس پایتخت لیبی را که در کنترل شبه نظامیان تحت فرمان دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد است، آغاز کرده است.

طی این مدت چند شهر در مناطق غربی و نزدیکی طرابلس به دست نیروهای ژنرال حفتر افتاده است، اما روز شنبه نیروهای مورد حمایت سازمان ملل که کنترل پایتخت را در دست دارند، اعلام کردند که شهر غریان از پایگاههای اصلی نیروهای ژنرال حفتر را توانسته‌اند به دست گیرند.

نیروهای ژنرال حفتر می‌گویند ترکیه به جناح مخالف کمک کرده است و تهدید به تلافی کرده‌اند.

ترکیه حامی نیروهای مورد حمایت سازمان ملل هست، اما برخی کشورها مانند امارات و مصر حامی نیروهای حفتر هستند.

ترکیه می‌گوید ژنرال حفتر و نیروهای «غیرقانونی» وی در صدد به دست گرفتن کنترل کشور از دولتی قانونی و تحت حمایت سازمان ملل هستند.

با خیزش مردمی علیه معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، این کشور عملا میان دو نیرو تقسیم شد، نیروهای تحت حمایت سازمان بین‌الملل در طرابلس و مناطق شرقی و نیروهای تحت حمایت ژنرال حفتر.

منابع: سایت وزارت خارجه ترکیه، روزنامه حریت، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG