لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

هشدار آنکارا به نیروهای ژنرال حفتر درباره حمله به کشتی‌های ترکیه


حلوصی آکار می‌گوید، تلاش ترکیه بر این است که صلح و امنیت در لیبی برقرار شود.
حلوصی آکار می‌گوید، تلاش ترکیه بر این است که صلح و امنیت در لیبی برقرار شود.

وزیر دفاع ترکیه می‌گوید هرگونه حمله نیروهای نظامی لیبی تحت رهبری ژنرال خلیفه حفتر به کشتی‌های ترک به شدت جواب داده خواهد شد.

به گزارش روزنامه دیلی‌صباح ترکیه، حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در واکنش به سخنان سخنگوی ژنرال حفتر برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری و تاسیسات ترکیه در لیبی، روز یکشنبه ۹ تیرماه گفت، این اقدامات هزینه سنگینی خواهد داشت و هر تهاجمی با پاسخی «کاری و سهمگین» مواجه خواهد شد.

وی گفت «تلاش ترکیه بر این است که صلح و امنیت در لیبی برقرار شود، ما برای هر تجاوزی آماده هستیم و پاسخی سهمگین خواهیم داد».

ژنرال حفتر فرمانده نیروهایی که خود را «ارتش ملی لیبی» می خواند، طی سالهای اخیر مناطق شرقی لیبی را در کنترل داشته و طی چند ماه گذشته یک سلسله تهاجم به طرابلس پایتخت لیبی را که در کنترل شبه نظامیان تحت فرمان دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد است، آغاز کرده است.

طی این مدت چند شهر در مناطق غربی و نزدیکی طرابلس به دست نیروهای ژنرال حفتر افتاده است، اما روز شنبه نیروهای مورد حمایت سازمان ملل که کنترل پایتخت را در دست دارند، اعلام کردند که شهر غریان از پایگاههای اصلی نیروهای ژنرال حفتر را توانسته‌اند به دست گیرند و مقادیر زیادی تسلیحات پیشرفته آمریکایی و چینی در انبارهای آنها یافته‌اند.

نیروهای ژنرال حفتر می‌گویند ترکیه به جناح مخالف کمک کرده است.

با خیزش مردمی علیه معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، این کشور عملا میان دو نیرو تقسیم شد، نیروهای تحت حمایت سازمان بین‌الملل در طرابلس و مناطق شرقی و نیروهای تحت حمایت ژنرال حفتر. در این میان گزارشهای سازمان ملل نیز حاکی از حمایت امارات و مصر از ژنرال حفتر از سال ۲۰۱۴ به این طرف است، اگرچه جزئیاتی درباره این موضوع منتشر نشده است.

با این‌حال، خبرگزاری رویترز از قول کارشناسان نوشته است تسلیحات پیشرفته آمریکایی که در انبارهای نیروهای تحت رهبری ژنرال حفتر در شهر غریان پیدا شده است، تسلیحاتی بوده که آمریکا به امارات فروخته بوده و از آنجا به نیروهای «ارتش ملی لیبی» ارسال شده است.

طبق این گزارش، نیروهای تحت حمایت سازمان ملل تسلیحات کشف شده از انبارهای نیروهای تحت رهبری ژنرال حفتر در شهر غریان را به خبرنگاران نشان داده‌اند که در میان آنها موشکهای پیشرفته ضد تانک «جاولین» ساخت آمریکا، همچنین تسلیحات توپخانه‌ای هدایت شونده با لیزر، ساخت چین، به همراه چندین پهپاد دیده می‌شود.

کارشناسان می‌گویند این تسلیحات توسط امارات، مهمترین حامی ژنرال حفتر خریداری شده و در اختیار نیروهای تحت رهبری وی قرار داده شده است.

با بازپس‌گیری شهر غریان ۳۰۰ نیروی نظامی تحت رهبری ژنرال حفتر اسیر شده‌اند و ۴۸ نفر نیز کشته شده‌اند.

با از دست دادن شهر غریان، سخنگوی ژنرال حفتر روز شنبه اعلام کرد که پرواز هواپیماهای مسافربری از ترکیه به لیبی ممنوع است و هشدار داد کشتی‌های ترک در آبهای لیبی مورد هدف قرار خواهد گرفت.

وی مدعی شد نیروهای هوایی ترکیه پوشش اطلاعاتی موقعیت نیروهای ژنرال حفتر را به نیروهای تحت حمایت سازمان ملل داده در نبرد غریان داده‌اند. وی همچنین گفت تاسیسات، شرکتها و پروژه‌های ترکیه در لیبی مورد هدف قرار خواهد گرفت.

در همین زمینه تلویزیون قطری الجزیره گزارش داده است، ترکیه به نیروهای تحت حمایت سازمان ملل کمک نظامی می‌کند، اما فرانسه، امارات و مصر حامی ژنرال حفتر هستند.

منابع: دیلی‌صباح، رویترز، الجزیره. ف.ق

XS
SM
MD
LG