لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

آمریکا خواستار توقف فوری عملیات نظامی در لیبی شد


نیروهای حامی دولت مورد حمایت سازمان ملل در نزدیکی طرابلس
نیروهای حامی دولت مورد حمایت سازمان ملل در نزدیکی طرابلس

ایالات متحده روز ۱۸ فروردین خواستار توقف فوری عملیات نظامی در لیبی شد. نیروهای هوادار ژنرال خلیفه حفتر، موسوم به «ارتش ملی لیبی»، شامگاه شنبه مدعی شدند که فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به کنترل خود درآورده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه به وقت آمریکا منتشر شده، در مورد «نبردها در نزدیکی طرابلس»، «عمیقا» ابراز نگرانی کرده‌است.

آقای پومپئو می‌گوید «ما به وضوح گفته‌ایم که مخالف تهاجم نظامی از سوی نیروهای خلیفه حفتر هستیم و می‌خواهیم که عملیات نظامی علیه پایتخت لیبی فورا متوقف شود».

بنا به گفته وزارت بهداشت دولت وفاق ملی، دولتی که کنترل طرابلس را در دست دارد و از حمایت سازمان ملل برخوردار است، در درگیری‌ها در جنوب پایتخت دست‌کم ۱۱ نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی شده‌اند. با این حال مشخص نیست چه تعدادی از تلفات غیرنظامی و یا نیروهای نظامی هستند.

نیروهای هوادار ژنرال حفتر چند روز است که در حال پیشروی به‌سوی طرابلس هستند. این نیروها روز ۱۷ فروردین مدعی شدند که فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به کنترل خود درآورده‌اند.

پیشروی نیروهای خلیفه حفتر به نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل انجامید. این شورا اقدام ژنرال مخالفت دولت «وفاق ملی» را «تهدیدی برای ثبات لیبی» توصیف کرد و خواستار توقف پیشروی به‌سوی طرابلس شد.

وزیران خارجه هفت اقتصاد بزرگ جهان، در گروه ۷، و اتحادیه اروپا، نیز روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک «عمیقا» از رخدادها ابراز نگرانی کرده و گفته بودند بحران لیبی به هیچ‌روی راه‌‌حل نظامی ندارد و اینگونه اقدامات باید فورا متوقف شود.

از سال ۲۰۱۱، پس از آن‌که شورش، و حملات نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی و دخالت خارجی، به سرنگونی دیکتاتور پیشین لیبی، معمر قذافی انجامید، این کشور دچار بحران و آشوب‌های تازه‌ای شده‌است. لیبی از سوی دیگر به یکی از مهم‌ترین مبادی قاچاق انسان و عزیمت مهاجران و پناهجویان به سوی اروپا نیز تبدیل شده‌است.

خلیفه حفتر، فرمانده نظامی لیبی، می‌گوید قصد مقابله با اسلام‌گرایان افراطی را دارد. از سوی دیگر گروهی از مخالفانش می‌گویند هدف او برپایی دوباره نظامی مسبتد، شبیه دوران قذافی، است.

حفتر از حمایت‌هایی نیز برخوردار است؛ دو سال پیش گزارش‌هایی منتشر شدند حاکی از افزایش حضور نیروهای روسی در مرز مصر با لیبی، و نیز فروش سلاح به نیروهای خلیفه حفتر.

در آن زمان فرمانده ستاد آفریقایی ارتش ایالات متحده گفته بود رابطه‌ای «غیر قابل انکار» بین روسیه و خلیقه حفتر وجود دارد، اما سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در واکنش اعزام نیروی ویژه‌ به مرز لیبی را رد کرده و وزیر خارجه آن کشور نیز در مورد موضوع ابزار بی‌اطلاعی کرده بود.

آن‌طور که رویترز می‌گوید مصر خود در کنار امارات متحده از حامیان حفتر به‌شمار می‌روند.

دولت «وفاق ملی»، که از پشتیبانی سازمان ملل متحد برخوردار است، به قصد جایگزینی دو دولت رقیب که یکی در طرابلس و دیگری در منطقه بَرقه مستقر شدند، تشکیل شد. منطقه طرابلس شامل بخش بزرگی از نیمه غربی و منطقه برقه شامل نیمه شرقی لیبی می‌شود.

رویترز، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG