لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

سازمان ملل: نگهبانان به روی پناهندگان در بازداشتگاه لیبی آتش گشوده‌اند


مجروحان حمله به بازداشتگاه پناهندگان در نزدیکی طرابلس
مجروحان حمله به بازداشتگاه پناهندگان در نزدیکی طرابلس

سازمان ملل در پی کشته شدن دهها نفر در بازداشتگاه پناهندگان در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی، می‌گوید اطلاعاتی دارد که نگهبانان به روی پناهندگانی که قصد فرار داشتند، آتش گشوده‌اند.

شامگاه سه‌شنبه هفته جاری این بازداشتگاه مورد حمله هوایی قرار گرفت که بنابر گزارش سازمانملل به مرگ دست‌کم ۵۳ کشته و دهها زخمی منجر شد.

قربانیان این حادثه نیز عموما پناهجویان آفریقایی هستند و سازمان ملل کشته شدن این افراد در حمله هوایی را «مصداق جنایت جنگی» نامیده است. شماری زن و کودک نیز در میان کشته‌ها هستند.

قبلا دولت مورد حمایت سازمان ملل اعلام کرده بود که نیروهای ژنرال حفتر که بخشهای شرقی کشور را تحت کنترل دارند، به این بازداشتگاه حمله هوایی کرده‌اند. نیروهای حفتر این ادعا را رد کرده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید بعد از حمله هوایی، برخی از پناهجویان از فرصت استفاده کرده بودند تا فرار کنند، اما نگهبانان (نظامیان دولت تحت حمایت سازمان ملل) به روی آنها آتش گشوده‌اند.

بازداشتگاه یاد شده به‌خاطر حملات هوایی تقریبا ویران شده و دقیقا اعلام نشده است چه تعداد از افراد با گلوله ماموران دولتی و چه تعداد به‌خاطر حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید دو حمله هوایی شامگاه سه‌شنبه بر روی این بازداشتگاه اتفاق افتاده که یکی گاراژی خالی را هدف قرارداده و دیگری بازداشتگاهی که ۱۲۰ پناهنده در آن حضور داشتند.

هنوز جسد همه این افراد از زیر آوارها پیدا نشده است و احتمال افزایش شمار کشته‌ها وجود دارد.

رویترز می‌نویسد هنوز هم ۵۰۰ پناهنده در بازداشتگاههای اطراف طرابلس وجود دارند.

لیبی یکی از مسيرهای اصلی سفر مهاجران و پناهجویان آفریقایی از طریق دریا به سمت اروپاست. بسیاری از آنها در آغاز سفر دریایی توسط گارد ساحلی لیبی که اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند بازداشت شده و به چنین مراکزی در خاک لیبی بازگردانده می‌شوند.

گروههای مدافع حقوق بشر و سازمان ملل متحد بارها هشدار داده‌اند که شرایط زندگی در این بازداشتگاه‌ها غیرانسانی است و هفته‌ها قبل، با اوج گیری تنشها میان نیروهای حفتر و دولت لیبی، هشدارهایی درباره امنیت جانی این مهاجران داده شده بود.

قبلا در ماه مه پس از اصابت یک گلوله توپ به نقطه‌ای در صد متری بازداشتگاه تاجوراء که بر اثر آن دو مهاجر مجروح شدند، دفتر امور پناهجویی سازمان ملل متحد خواستار تخلیه این مرکز شد.

نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که خود را «ارتش ملی لیبی» می‌نامند و متحد دولت دیگری هستند که مرکز آن در نواحی شرقی لیبی است از چند ماه پیش تهاجم گسترده‌ای را برای تصرف طرابلس آغاز کردند ولی در اطراف این شهر با مقاومت شدیدی روبرو شده‌اند. این نیرو اعلام کرده که در صورت بی‌نتیجه ماندن «شیوه‌های متعارف» حملات هوایی سنگین را آغاز خواهد کرد.

حمله ژنرال حفتر به سمت طرابلس تلاش‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به آشوب و خشونت در لیبی را به شکست کشاند. از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در نتیجه شورش مسلحانه‌ای در سال ۲۰۱۱ که ناتو از آن حمایت کرد تاکنون لیبی دستخوش ناآرامی و هرج و مرج بوده است.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا.ف.ق

XS
SM
MD
LG