لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

سازمان ملل حمله به بازداشتگاه پناهجویان در لیبی را مصداق جنایت جنگی دانست


تصویری از ویرانه‌های بازداشتگاه پناهجویان در حومه طرابلس
تصویری از ویرانه‌های بازداشتگاه پناهجویان در حومه طرابلس

غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی، روز چهارشنبه ۱۲ تیر حمله هوایی به بازداشتگاه پناهجویان در حومه طرابلس را به شدت محکوم کرد و آن را «مصداق جنایت جنگی» نامید.

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد این حمله که بامداد چهارشنبه به وقوع پیوست دست‌کم ۴۴ کشته و بیش از ۱۳۰ مجروح بر جای گذاشته‌ است. قربانیان حادثه نیز عموما پناهجویان آفریقایی هستند.

این پرتلفات‌ترین حمله گزارش شده از زمان آغاز تهاجم زمینی و هوایی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر برای تصرف شهر طرابلس، محل استقرار دولتی است که جامعه بین المللی آن را به رسمیت شناخته شده است.

غسان سلامه دراین باره اظهار داشت گفت: «کاملا مصداق جنایت جنگی است. پوچی این جنگ امروز به شکل فجیعی با یک حادثه فاجعه‌بار و خونین و یک کشتار ناعادلانه خود را نشان داد.»

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، نیز گفت با وجودی که مسئولان این بازداشتگاه با طرف‌های درگیر هماهنگی لازم را انجام داده بودند، این دومین حمله به این مرکز طی درگیری‌های اخیر است. او افزود متناسب با شرایط مشخص این حمله می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیقات در مورد این حمله و دستگیری و مجازات عاملان آن شده است.

دولت مستقر در طرابلس ژنرال حفتر را مسئول این حمله معرفی کرد و او را «جنایتکار جنگی» نامید.

لیبی یکی از مسيرهای اصلی سفر مهاجران و پناهجویان آفریقایی از طریق دریا به سمت اروپاست. بسیاری از آنها در آغاز سفر دریایی توسط گارد ساحلی لیبی که اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند بازداشت شده و به چنین مراکزی در خاک لیبی بازگردانده می‌وند.

هزاران تن از این مهاجران در بازداشتگاه‌های دولتی نگهداری می‌شوند در حالی که گروههای مدافع حقوق بشر و سازمان ملل متحد بارها هشدار داده‌اند که شرایط زندگی در این بازداشتگاه‌ها غیرانسانی است.

در ماه مه پس از اصابت یک گلوله توپ به نقطه‌ای در صد متری بازداشتگاه تاجوراء که بر اثر آن دو مهاجر مجروح شدند، دفتر امور پناهجویی سازمان ملل متحد خواستار تخلیه این مرکز شد.

این بازداشتگاه یکی از چند مرکز نگهداری مهاجران در ناحیه تاجوراء است و در کنار یک پادگان نظامی در شرق طرابلس واقع شده است.

پس از حمله هوایی که بخش زیادی از ساختمان این مرکز را ویران کرد پناهجویان همچنان در این ساختمان بودند که شبیه یک آشیانه بزرگ هواپیماهاست.

یکی از پناهجویان به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «تعداد زیادی مجروح شدند و برخی از آنها جان خود را از دست دادند. تعدادی هم هنوز زیر آوار هستند. ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم مردم را از اینجا منتقل کند چون اینجا بسیار خطرناک است.»

پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای عنوان کرد: «امدادگران ما دیروز (سه شنبه) از این مرکز دیدن کردند و در بخشی از ساختمان که مورد حمله قرار گرفته بود ۱۲۶ پناهجو را سرشماری کردند. آنهایی که جان سالم به در برده‌اند به شدت می‌ترسند و نگران جان خود هستند.»

نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که خود را «ارتش ملی لیبی» می‌نامند و متحد دولت دیگری هستند که مرکز آن در نواحی شرقی لیبی است از چند ماه پیش تهاجم گسترده‌ای را برای تصرف طرابلس آغاز کردند ولی در اطراف این شهر با مقاومت شدیدی روبرو شده‌اند. این نیرو اعلام کرده که در صورت بی‌نتیجه ماندن «شیوه‌های متعارف» حملات هوایی سنگین را آغاز خواهد کرد.

حمله ژنرال حفتر به سمت طرابلس تلاش‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به آشوب و خشونت در لیبی را به شکست کشاند. از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در نتیجه شورش مسلحانه‌ای در سال ۲۰۱۱ که ناتو از آن حمایت کرد تاکنون لیبی دستخوش ناآرامی و هرج و مرج بوده است.

XS
SM
MD
LG