لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

انتقاد وزیر دفاع اسرائیل از تعامل کشورهای اروپایی با ایران


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل،
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل،

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه از تداوم روابط اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران انتقاد کرده است.

آویگدور لیبرمن در توییتر خود نوشته است که کشورهای اروپایی به خود اجازه می‌دهند در مسایل داخلی اسرائیل از جمله محافظت از مرزها دخالت کنند، اما با پرداخت پول به رژیم آیت‌الله (ها) که دختر ۱۸ ساله‌ای را به دلیل رقص بدون حجاب به زندان می‌اندازد، مشکلی ندارند.

اشاره وزیر دفاع اسرائیل به بازداشت مائده هژبری است که ویدئوی رقص خود را اینستاگرام منتشر می‌کرد. تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هفته جاری گزارشی درباره «ابراز پشیمانی» مائده هژبری منتشر کرد که واکنش منفی گسترده ای داشت. گفته می‌شود مائده هژبری با قید وثیقه آزاد شده است.

آویگدور لیبرمن در ادامه تصریح کرده است: اگر آنها (اروپایی ها) اندکی بیشتر صادق می‌بودند و کمی کمتر ریاکاری می‌کردند، کلیه تماس‌های خود را با ایران قطع می‌کردند تا رژیم سرکوبگر و جنایتکار خامنه‌ای و شرکایش تغییر کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، را اعلام کرد. به دنبال این تصمیم، آمریکا همچنین از همه کشورها خواسته‌ است تا آبان ماه سال جاری روابط اقتصادی خود را با ایران قطع کنند.

در همین زمینه دولت دونالد ترامپ صراحتاً از کشورهای خریدار نفت ایران خواسته است از آغاز ماه نوامبر (۱۳ آبان) و از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه تهران٬ تمام واردات خود از ایران را متوقف کنند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است، هدف راهبر تازه ایالات متحده در قبال ایران، تغییر رفتار رهبران جمهوری اسلامی است.

این در حالی است که سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در تلاشند تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند. این سه کشور اروپایی امیدوارند با تضمین روابط اقتصادی با ایران از تداوم پایبندی تهران به برجام پس از برقراری مجدد تحریم‌های آمریکا اطمینان حاصل کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره خواستار «نابودی اسرائیل» شده‌اند و در مقابل اسرائیل نیز می‌گوید به دنبال راه‌هایی برای تغییر این رویکرد ایران است.

با استفاده از توییتر و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک.
XS
SM
MD
LG