لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

ژنرال دانفورد: در مقابله با زیرساخت‌های افراطی‌گری پیشرفت کمی داشته‌ایم


ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید با وجود پیشرفت‌های نظامی در روند مقابله با گروه‌هایی مانند القاعده و یا حکومت اسلامی در سوریه و عراق، در جریان مقابله با شرایط بنیادینی که به افراطی‌گری خشونت‌بار می‌انجامد، پیشرفت زیادی صورت نگرفته‌است.

ژنرال جوزف دانفورد، ۲۴ مهر ماه در جریان کنفرانسی در مورد مقابله با افراطی‌گری گفته است «برای مقابله با شرایط بنیادینی که به افراطی‌گری خشونت‌بار می‌انجامد، پیشرفت کمی داشتیم».

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جمع بیش از ۸۰ تن از مقام‌های ارشد دفاعی کشورهای جهان، گفته‌است کوتاه‌آمدن و سهل‌انگاری در برابر گروه‌هایی مانند القاعده و یا داعش، به‌آن‌ها فرصت و بخت کافی برای بازسازی می‌دهد. دانفورد افزوده با وجود آنکه از شمار حملات تروریستی کاسته شده، اما این گروه‌ها خود را با شرایط سازگار کرده و از اینترنت و روش‌های ارتباطی دیگر برای آن‌که از راه دور، دیگران را به حملات تروریستی تشویق کنند، استفاده می‌کنند.

ژنرال آمریکایی در بخشی دیگر از سخنانش می‌گوید «با وجود این‌که میان سیاستمداران ما، نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و نظامی ما برخی همکاری‌های مثبت شکل گرفته، اما چالش همچنان باقی‌ست؛ واقعیت اینجاست که باید اقدامات خیلی بیشتری صورت گیرد».

ارتش آمریکا پس از شکل‌گیری گروه موسوم به حکومت اسلامی در عراق و شام و گسترش حملات آن‌ها به خارج از مرزهای سوریه و عراق، دست به عملیات نظامی گسترده‌ای علیه این گروه زد. ارتش و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا، چه در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، و چه در دوره فعلی در هر دو کشور برای مقابله با داعش حضور دارند. در سوریه ائتلاف به رهبری آمریکا از شماری از شبه‌نظامیان در نبردهای زمینی علیه داعش نیز حمایت می‌کند، همان‌طور که در عراق این حمایت‌ها شامل ارتش و نیروهای مسلح آن کشور شده‌است.

ژنرال دانفورد در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در واشینگتن، گفته یکی از مشکلاتی که نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ائتلاف در سوریه با آن روبه‌رو شده‌اند، شمار زیاد پیکارجویان خارجی‌ست که بازداشت شده‌اند.

ارتش ایالات متحده می‌گوید شبه‌نظامیان عمدتا کـُرد در «نیروهای دمکراتیک سوریه» شماری نزدیک به ۷۰۰ پیکارجوی خارجی را در بازداشت دارند و در تلاش هستند آن‌ها را به کشورهای خود بازگردانند.

ژنرال دانفورد پس از کنفرانس، به خبرنگاران گفت این پیکارجویان از ۴۰ کشور مختلف می‌آیند و در روند بازگرداندن آن‌ها به کشورهایشان، پیشرفت کندی صورت گرفته‌است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در عین حال گفته هیچ یک از هشتاد و اندی مقام ارشد دفاعی حاضر در گردهمایی واشینگتن قادر نبوده تعهد خاصی برای حل این مشکل بدهد.

ژنرال دانفورد می‌گوید «احتمالا بزرگ‌ترین چالشی که ما امروزه [در مقابله با افراطی‌گری] با آن روبه‌رو هستیم، خطر خشنودی بیش از حد از خود است».

رویترز و اسوشیتدپرس|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG