لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

جو بایدن «رئیس جمهوری منتخب» آمریکا شد‎‎


جو بایدن می‌گوید، رکورد رای‌دهی آمریکایی‌ها دوباره ثابت کرد که دموکراسی در اعماق قلب ایالات متحده است
جو بایدن می‌گوید، رکورد رای‌دهی آمریکایی‌ها دوباره ثابت کرد که دموکراسی در اعماق قلب ایالات متحده است

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی در ایالت پنسیلوانیا حد نصاب ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی را برای ورود به کاخ سفید کسب کرد.

همه رسانه‌های معتبر آمریکایی در ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح روز شنبه ۱۷ آبان به وقت آمریکا پیروزی آقای بایدن را اعلام کردند و این خبر به شادی هواداران وی در واشنگتن و دیگر ایالت‌های آمریکا منجر شد.

آقای بایدن بعد از انتشار این خبر اعلام کرد: «مایه افتخار و فروتنی من است که مردم آمریکا به من و خانم کامالا هریس معاون اول ریاست جمهوری منتخب اعتماد کردند.»

وی گفت به رغم موانع بی‌سابقه، رکورد رای‌دهی آمریکایی‌ها دوباره ثابت کرد که دموکراسی در اعماق قلب ایالات متحده است.

در این میان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی و رقیب آقای بایدن اعلام کرده که شکست را قبول نمی‌کند و با انتشار بیانیه‌ای گفته است انتخابات «فاصله بسیار تا پایان دارد» و گفته است که برای نتایج انتخابات در دادگاه جدال خواهد کرد.

اگر کارزار شکایت حقوقی ترامپ شکست بخورد و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تایید شود، آقای بایدن ۷۸ ساله به عنوان ۴۶-مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا وارد کاخ سفید خواهد شد و به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهوری که آمریکا دیده، کار خود را آغاز خواهد کرد.

آقای بایدن با پیروزی در ایالت پنسیلوانیا با ۲۰ رای کالج انتخاباتی (الکترال) مجموع آرای الکترال خود را به ۲۷۳ رای رساند که بالاتر از حد نصاب ۲۷۰ رای برای پیروزی است. آقای بایدن با اختلاف ۳۴ هزار و ۴۰۰ رای آقای ترامپ را در ایالت پنسیلوانیا شکست داده و ۴۹.۶ درصد آرا را به دست آورده است.

ساعاتی پس از آن نیز با شمارش بیش از ۹۰ درصد آرا در ایالت نوادا، شماری از رسانه‌های آمریکایی جو بایدن را در این ایالت برنده اعلام کردند.

ایالت نوادا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ۶ رای الکترال برخوردار است که به این ترتیب شمار آرای الکترال آقای بایدن را به ۲۷۹ ‌رساند. فاصله او با دونالد ترامپ در ایالت نوادا تاکنون حدود ۲۵ هزار رای است.

در این حال هنوز شمارش آرا در ایالت‌های آریزونا، جورجیا و کارولینای شمالی ادامه دارد.

در رابطه با ایالت‌های باقی‌مانده، برخی رسانه‌های آمریکا از پیروزی آقای بایدن در آریزونا با ۱۱ رای اکترال خبر داده‌اند.

آقای بایدن بیش از ۹۰ درصد آرای پایتخت کشور، واشینگتن را به دست آورده بود و بعد از اعلام پیروزی وی، موج شادی در پایتخت آغاز شد.

XS
SM
MD
LG