لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

مکرون: پوتین به من گفت که روسیه تنش در بحران اوکراین را تشديد نمی‌کند


 امانوئل مکرون (چپ) رئیس‌جمهوری فرانسه پس از نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش
امانوئل مکرون (چپ) رئیس‌جمهوری فرانسه پس از نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش

رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در جریان دیدار از کی‌یف گفت ولادیمیر پوتین در گفت‌وگوهای طولانی روز گذشته در کاخ کرملین به او قول داد که روسیه تنش در بحران اوکراین را تشديد نمی‌کند.

ساعاتی قبل از اظهار نظر امانوئل مکرون، کاخ کرملین گزارش‌ها درباره دستیابی به یک توافق بین رهبران روسیه و فرانسه را تکذیب کرد.

آقای مکرون در یک نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت آقای پوتین در مذاکرات پنج ساعته روز دوشنبه به او گفت که «او تنش‌ها را تشدید نخواهد کرد و به نظرم این بسیار مهم است».

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود آقای پوتین به او گفته است که نیروهای روسیه در خاک بلاروس «پایگاه دائمی احداث نمی‌کنند و اعزام آن‌ها به بلاروس دائمی نخواهد بود».

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، نیز روز سه‌شنبه گفت استقرار دائمی نیرو در خاک بلاروس پس از پایان رزمایش مشترک هیچگاه جزء طرح‌های روسیه نبوده است.

آقای مکرون در بخش دیگری از نشست خبری در کی‌یف گفت روسای‌جمهوری روسیه و اوکراین هر دو موافقت خود را با اجرای مفاد معاهده مینسک برای پایان دادن به درگیری در شرق اوکراین اعلام کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «توافق مینسک که در سال ۲۰۱۵ امضا شد تنها راه برقراری صلح و یافتن یک راه‌حل سیاسی دراز مدت است».

به گفته آقای مکرون، مشاوران ارشد روسای‌جمهوری روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه برای مذاکره در مورد گام‌های بعدی روز پنجشنبه در برلین دیدار خواهند کرد.

او افزود: «مذاکره تنها راه کاهش تنش است هر چند رسیدن به توافق ممکن است ماه‌ها طول بکشد».

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود که انتظار نداشت رهبر روسیه در مذاکرات روز دوشنبه نرمش نشان دهد ولی از نتایج مذاکرات در مسکو چنین برمی‌آید که دیدار با ولادیمیر پوتین به هدف خود رسیده است که پیشگیری از افزایش تنش و گشایش راه‌های دیگر برای مذاکره بود.

آقای مکرون گفت ولادیمیر پوتین با ارسال شروط امنیتی روسیه برای دولت آمریکا در شکل یک پیش‌نویس توافق و سپس درز دادن پاسخ کتبی آمریکا به رسانه‌ها و افکار عمومی در حقیقت «یک تله دسته‌جمعی» گذاشته است.

او افزود: «در تاریخ دیپلماسی هیچ بحران و جنگی از طریق تبادل نامه یا اسناد کتبی که بعدا علنی شوند حل‌وفصل نشده است» و به همین دلیل او تصمیم گرفت برای مذاکره مستقیم با رهبر روسیه به مسکو برود.

ولادیمیر پوتین پس از دیدار روز دوشنبه با آقای مکرون گفت آمریکا و ناتو درخواست‌ها و شروط روسیه را نادیده گرفته‌اند ولی در عین حال برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرد.

محور اصلی درخواست‌های روسیه، عدم پیوستن اوکراین به ناتو و عدم گسترش مرزهای این پیمان در اروپای شرقی است. قدرت‌های غربی این شروط روسیه را رد کرده ولی در عین حال اعلام کرده‌اند که حاضرند در مورد یافتن راه‌هایی برای پاسخ دادن به نگرانی‌های امنیتی روسیه مذاکره کنند.

رهبر روسیه روز دوشنبه نیز هشدار داد که عضویت اوکراین در ناتو و یا هرگونه تلاشی از سوی اوکراین برای بازپس گرفتن ناحیه کریمه که سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد به جنگ بین ناتو و روسیه منجر می‌شود.

او گفت در صورت وقوع چنین حالتی کشورهای اروپایی نیز در رویارویی نظامی با روسیه گرفتار خواهند شد «که هیچ برنده‌ای نخواهد داشت».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است که احتمال پیوستن اوکراین به ناتو در آینده نزدیک بسیار ضعیف است ولی واشینگتن و ناتو حاضر نیستند عدم پیوستن اوکراین در آینده را به عنوان یک شرط اصولی بپذیرند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه با جو بایدن در واشینگتن ملاقات کرد. آقای شولتز قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن نیز به کی‌یف و مسکو سفر کند.

آقای بایدن در نشست خبری مشترک با صدراعظم آلمان هشدار داد که در صورت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» منع خواهد شد.

جلوگیری از صادرات گاز به مسکو فشار اقتصادی خواهد آورد ولی در شرایطی که بهای گاز و برق در اروپا رو به افزایش است چنین اقدامی، آلمان و سایر کشورهای اروپایی را نيز تحت فشار قرار خواهد داد.

صدراعظم آلمان نیز هشدار داد که حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌تواند پیامدهای دیگری نیز داشته باشد که مسکو به دقت آن‌ها را محاسبه نکرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG