لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۵

مکارم شیرازی: سخنان روحانی درباره حجاب و فضای مجازی زننده بود


ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، در قم
ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، در قم

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، اظهارات اخیر حسن روحانی درباره فضای مجازی و حجاب را «زننده» توصیف کرد و به او هشدار داد که رئیس «جمهوری اسلامی» است و نه رئیس جمهور «کشور دموکراتیک سکولار.»

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع مقام‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیاست فیلترینگ در ایران را «ناموفق» و «اشتباه» خواند و از بازداشت زنان و دختران به خاطر حجاب انتقاد کرد.

وی درباره حجاب گفت که «متأسفانه در مسئله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و بخاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور به صراحت سیاست مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها در جمهوری اسلامی را نیز زیر سوال برد و گفت «باید قبول کنیم که اشتباه کردیم. فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد.»

اکنون ناصر مکارم شیرازی در واکنش به این اظهارات گفته که «اخیرا جناب رئیس جمهور دو جمله درباره مسئله حجاب و فضای مجازی گفتند که متأسفانه هر دو زننده بوده است.»

وی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم اضافه کرده که «درباره فضای مجازی ببینید که چه فسادهایی رخ داده است؛ ما منکر این فضا نیستیم؛ اما باید جلوی مفاسد را گرفت.»

این مرجع تقلید به نقل از «قضات دادگستری» گفته که «اکثر طلاق‌ها» در ایران «مرتبط با وسوسه‌های فضای مجازی است و اکثر بدآموزی‌ها و انحرافات هم مربوط به این فضا است.»

مکارم با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه «وقتی مردم همه چیز را خواستند، نباید جلوی خواست آنان را گرفت» نیز گفته «اگر مردم همه چیز را می‌فهمند، پس درب دادگستری و تعزیرات را هم ببندید؛ یقیناً یک عده خطاکار در کشور وجود دارند که باید جلوی آنان را گرفت.»

این مرجع تقلید به حسن روحانی هشدار داده است: «اگر به قول غربی‌ها در منطقه اولین قدرت هستیم، آن هم بر اثر اسلام است؛ این را باید حفظ کرد، شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور کشور دموکراتیک سکولار.»

وی همچنین به روحانی یادآوری کرد که «قسم خورده است که ارزش‌های اسلامی را حفظ کند، باید به قسم خود پایبند باشد.»

آقای مکارم همچنین از حسن روحانی خواسته «اشتباهات خود را اصلاح کند» و سخنان اخیر وی را «سرگرم کردن مردم با مباحث حاشیه‌ای» توصیف کرده که به نظر وی «کار درستی نیست.»

او گفته است:‌ «یکی از اصول سیاست این است که اگر در یک جا مسئله بغرنجی پیدا کردید، به سراغ مسائل حاشیه‌ای بروید؛ این جزو مسائل سیاست است؛ حالا هم که این مشکلات اقتصادی وجود دارد، مسئولان سراغ مباحث حاشیه‌ای می‌روند.»

ناصر مکارم شیرازی از مراجعی است که همواره در زمینه حجاب و حضور زنان در اماکنی چون ورزشگاه‌ها، دیدگاه‌های سخت‌گیرانه‌ای بیان کرده است.

وی حضور گزینشی شماری از زنان را در بازی پرسپولیس ایران با کاشیما آنتلرز ژاپن در آبان‌ماه که پس از فشار فیفا صورت گرفت، موجب «رسوایی» خوانده بود.

این مرجع همچنین خواستار برخورد با پدیده «کشف حجاب» شده، اما اجباری بودن حجاب در ایران را رد کرده و آن را «الزامی» نامیده است.

به گفته او «عبارت حجاب اجباری واژه‌ای غلط است و الزام با اجبار تفاوت دارد، حجاب الزامی است نه اینکه اجباری باشد و هر جا که قانونی درست شد الزامی در کنار آن وجود دارد. به عنوان مثال مقررات راهنمایی رانندگی الزامی است نه اجباری.»

این مرجع با این حال در مواردی از جمله تلاش برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، از دولت روحانی حمایت کرده و گفته اگر بخواهیم وزیری را تغییر دهیم، آن هم وزیرانی که در مقابل دشمنان ایستاده‌اند، کار درستی نیست و نباید در این موقعیت دولت ضعیف شود».

او به تازگی و پس از پخش «اعترافات» تلویزیونی اسماعیل بخشی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و سپیده قلیان، فعال مدنی هم از این اقدام انتقاد کرده بود.

وی در پاسخ به استفتایی در این زمینه گفته بود: «این کار علاوه بر اینکه مشروع نیست، از نظر اخلاقی نیز درست در برابر کرامت انسان و حرمت اوست و بنا بر روایات مستند و مورد وثوق این اعترافات در دادگاه نیز قابلیت استناد ندارد.»

منابع: حوزه نیوز، خبرآنلاین و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG