لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

مطهری: اکثریت مردم در همه‌پرسی «حجاب» به آن رای می‌دهند


علی مطهری که در زمینه حجاب دیدگاه‌های تندورانه‌ای دارد، مدعی شد که «در حال حاضر جامعه ما به معنی واقعی اجبار در مورد حجاب وجود ندارد».
علی مطهری که در زمینه حجاب دیدگاه‌های تندورانه‌ای دارد، مدعی شد که «در حال حاضر جامعه ما به معنی واقعی اجبار در مورد حجاب وجود ندارد».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۱۷ دی خواستار برگزاری همه‌پرسی برای «حجاب» در ایران شد و ادعا کرد که نتیجه این همه‌پرسی به نفع حجاب تمام خواهد شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در یک سخنرانی گفت اگر موضوع حجاب در ایران به رفراندوم گذاشته شود «اکثریت جامعه به آن رای خواهند داد».

وی افزود این اظهارات را «بر اساس شناختی که از جامعه دارم می‌گویم».

آقای مطهری گفت: «بخشی از همین خانم‌های بی‌حجاب و بدحجاب در رفراندوم به حجاب رای می‌دهند؛ زیرا آثار بی‌حجابی و بدحجابی را می‌دانند. بنابراین فکر نکنید اگر نظرسنجی برگزار شود همه به بی‌حجابی رای خواهند داد».

مطهری در حالی این اظهارات را مطرح کرده که پوشش بیشتر زنان ایرانی با آنچه که از سوی حاکمیت به طور رسمی تبلیغ می‌شود، تفاوت دارد.

از سال گذشته خورشیدی نیز حجاب اجباری در ایران با مخالفت‌های علنی روبرو شده است که تصاویر و ویدئوهای آن در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده و با شماری از این مخالفان که به عنوان «دختران خیابان انقلاب» شناخته می‌شوند، برخوردهای امنیتی و قضایی صورت گرفته است.

علی مطهری که در زمینه حجاب دیدگاه‌های تندورانه‌ای دارد، همچنین گفته که «در حال حاضر جامعه ما به معنی واقعی اجبار در مورد حجاب وجود ندارد» و «الان هم درباره حجاب سخت‌گیری نمی‌شود».

وی با این حال بر ضرورت «عدم اختلاط در فعالیت‌های اجتماعی و به حداقل رساندن روابط زن و مرد» در جامعه اسلامی تاکید کرده است.

نایب رئیس مجلس ایران دلیل اصلی آمار بالای طلاق به گفته وی در مناطق «مرفه‌نشین تهران که به غرب گرایش دارند» را نیز «فرهنگی و نه اقتصادی» دانسته و گفته که «غرب دچار بیماری برهنگی است» و «ما باید سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم».

مطهری در عین حال از تعدد زوجات در قیاس با «تز دنیای امروز» که به گفته وی «یک زن بگیر و چند معشوقه داشته باش» دفاع کرده است.

اظهارات این نماینده در حالی بیان می‌شود که نظرسنجی‌های مراکز رسمی و سخنان برخی از مقامات جمهوری اسلامی حکایت از کاهش روز افزون علاقه به حجاب و افزایش روز افزون مخالفت با حجاب اجباری دارد.

روحانیون بلندپایه سنتی جمهوری اسلامی که از آنها به عنوان «مرجع تقلید» یاد می‌شود، از جمله ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی و جعفر سبحانی، بیشترین شکایت را از آنچه که رواج «بی‌حجابی» در ایران عنوان کرده‌اند داشته‌اند.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس ایران بر اساس آمار نظرسنجی‌ها، در گزارشی اعلام کرده بود که تعداد افراد معتقد به حجاب شرعی در میان افراد باسواد، جوانان و افرادی که دسترسی به رسانه‌ها و محصولات فرهنگی و درآمد بالاتر دارند، کمتر است.

بر اساس این آمارها، حدود ۳۵ درصد از مردم حجاب را «ارزشمند» می‌دانند و این شاخص نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب بهمن ۵۷، کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

«ایران در سیاست دنیا نقش تعیین‌کننده دارد»

علی مطهری گفته در حالیکه قبل از انقلاب، «هیچ کشوری» روی ما «حساب نمی‌کرد»، امروز «بدون ایران نمی‌توانند درباره مسائل مهم» تصمیم بگیرند.

او بدون ارائه مصادیق برای ادعاهای خود، گفته که ایران در حال حاضر در مسائل سیاسی دنیا «نقش تعیین‌کننده» دارد.

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که آمریکا با خروج یک‌جانبه خود از توافقنامه برجام، نه تنها تحریم‌ها را دوباره علیه جمهوری اسلامی فعال کرده، بلکه مانع همکاری اروپا با ایران برای ادامه حیات برجام شده است.

مطهری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) در عین حال گفته که «در مسئله استقلال به راحتی می‌توان ادعا کرد که ایران بالاترین استقلال سیاسی را دارد. به طوری که خود ایران تصمیم‌گیری‌ها را برای خود انجام می‌دهد».

وی در عین حال اذعان کرده که در چهل سال پس از انقلاب اسلامی «قشر فقیر و کم درآمد بیشتر شده است».

منابع: خانه ملت و ایسنا و رادیو فردا/ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG