لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

معاون شورای انقلاب فرهنگی: حجاب در ایران با شتاب در حال افول است


معاون زنان شورای انقلاب فرهنگی در یک سخنرانی اعلام کرد که حجاب در ایران «با شتاب در حال افول است». یک نماینده مجلس نیز در این نشست از «ایدئولوژیک شدن» حجاب و تبدیل آن به یک موضوع سیاسی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرشته روح‌افزا روز شنبه ۱۰ آذر در همایش «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» گفت که حجاب «با شتاب در حال افول است» و «قطعا این افول بیشتر خواهد شد».

به گفته خانم روح‌افزا، اشتغال، تحصیلات، موضوعات اقتصادی و اجتماعی «بر افت حجاب تاثیر مستقیم دارد و این شتاب را بیشتر می‌کند».

وی همچنین گفت که برای برخی افراد از جمله سلبریتی‌ها «حجاب قابل قبول نیست».

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس ایران بر اساس آمار نظرسنجی‌ها، در گزارشی اعلام کرده بود که تعداد افراد معتقد به حجاب شرعی در میان افراد باسواد، جوانان و افرادی که دسترسی به رسانه‌ها و محصولات فرهنگی و درآمد بالاتر دارند، کمتر است.

بر اساس این آمارها، حدود ۳۵ درصد از مردم حجاب را «ارزشمند» می‌دانند و این شاخص نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب بهمن ۵۷، کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

خانم روح‌افزا در این زمینه گفت این گزارش بخشی از پژوهشی بوده که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۱ انجام شده و در واقع یک پایان‌نامه پژوهشی بود.

در این همایش پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز گفت که حجاب پس از انقلاب بهمن ۵۷ به عنوان «یک امر سیاسی و نه فرهنگی مطرح» شد.

وی اضافه کرد: «ما فقط روی ظاهر اسلامی کار کردیم و ریاکاری کردیم. در حالی که محتوا را رها کردیم و اصل دین را به جوانان آموزش ندادیم».

وی همچنین با بیان اینکه «برخی معتقد به حق انتخاب در پوشش هستند»، افزود: «اینکه ما در سیاست‌گذاری‌های خود به نتیجه برسیم که حق انتخاب یک پوشش عرفی را تعریف کنیم مسئله خیلی مهمی است».

در یک سال گذشته اعتراض علنی به حجاب اجباری خبرساز شده و تعدادی از معترضان به حجاب اجباری مشهور به «دختران خیابان انقلاب» به دو سال زندان محکوم شده‌اند.
در یک سال گذشته اعتراض علنی به حجاب اجباری خبرساز شده و تعدادی از معترضان به حجاب اجباری مشهور به «دختران خیابان انقلاب» به دو سال زندان محکوم شده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در گزارش خود اعلام کرده بود که «حداقل نیمی از مردم به عرفی بودن حجاب باور دارند» به این معنا که حجاب شكل ثابتی ندارد و مقدار آن را عرف هر جامعه تعيين می‌كند.

خانم سلحشوری همچنین گفت: «من ۱۰ سال در هند زندگی کردم. در آنجا چادر و مقنعه چانه‌دار به سر می‌کردم، اما به نظرم واقعا نیاز است نگرش جدیدی را حاکم کنیم. این نحوه پوشش برای خود من آسیب‌زا بود. همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود».

این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد که نهادهایی مانند صداوسیما و حوزه علمیه با «بودجه‌های میلیاردی» و «هنگفت» در بحث حجاب «ناکارآمد بوده‌اند».

حجاب در ایران مدت کوتاهی پس از انقلاب اجباری شد. با این حال برخی از روحانیون شیعه با اجباری شدن حجاب مخالفند و برخی دیگر معتقدند که حجاب حکمی قابل تغییر است.

از جمله آیت‌الله محمد اسحاق فیاض، یکی از چهار مرجع مشهور در نجف، سال ۹۵ در دیدار با رئیس قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود که «به کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب موثر نیست».

حسن یوسفی اشکوری، روحانی شیعه، در سال ۷۹ در حاشیه کنفرانس برلین گفته بود که احکام اجتماعی دین اسلام از جمله حجاب تغییرپذیر هستند.

او به دلیل این اظهارنظر در دادگاه بدوی به ارتداد، متهم و به اعدام محکوم شد. این حکم در نهایت لغو شد و آقای اشکوری علاوه بر خلع لباس، پنج سال زندانی شد.

در این زمینه، ۱۲ تن از نواندیشان دینی در بهمن پارسال با انتشار بیانیه‌ای ‌در نفی حجاب اجباری، تاکید کرده بودند که سیاست‌های جمهوری اسلامی در این زمینه نتیجه‌ای جز «هزینه‌های گزاف مالی، بی‌اعتباری دینی و معنوی، ناکارآمدی سیاسی و سرمایه‌سوزی اجتماعی» به دنبال نداشته است.

در یک سال گذشته اعتراض علنی به حجاب اجباری خبرساز شده و تعدادی از معترضان به حجاب اجباری مشهور به «دختران خیابان انقلاب» به دو سال زندان محکوم شده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا، فارس، ایسنا رویترز و رادیو فردا /ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG