لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

قوه قضائیه «شعبه‌های ویژه‌» برای حمایت از آمران حجاب اجباری راه‌اندازی می‌کند


سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت خود خبر داد که برای حمایت کامل قضایی از افرادی که در مورد حجاب اجباری با شهروندان برخورد می‌کنند، شعبه‌های ویژه‌ای در دادگستری‌ها راه‌اندازی می‌کند.

درحالی که بسیاری از شهروندان، تذکر و برخورد افراد خودسر به نوع پوشش مردم در معابر را مزاحمت و مداخله در حریم خصوصی می‌دانند، مسعود ستایشی در این نشست خبری گفت که «ایجاد هرگونه مانع و مزاحمت» بر سر راه آن افراد برخوردکننده، موسوم به «آمران و ناهیان از منکر»، تنبیه دارد.

او در این باره گفت که «ایجاد هرگونه مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده باشد، علاوه بر مجازات در نظر گرفته شده موجب محکومیت به حبس تعزیری و جزای نقدی می‌شود.»

سخنگوی قوه قضائیه افزود: «کسانی که به آمران به معروف تعرضی کنند، مجازات خواهند شد و هیچ تخفیف و امتیازی به این افراد داده نخواهد شد. علاوه بر این در تهران شعبه ویژه دادیاری در این زمینه اختصاص یافته است.»

او همچنین خبر داد که در سراسر کشور «قوه قضائیه مکلف شده است به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های این موضوع، شعب ویژه‌ای تشکیل دهد.»

تصمیم قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای پشتیبانی هرچه‌بیشتر از «آمران به معروف» در حالی صورت می‌گیرد که برخورد این افراد با شهروندان در هفته‌های اخیر باعث مواردی چون مرگ و ایست قلبی شهروندان شده و پیش از این، مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اعتراضاتی طولانی و سراسری را در ایران رقم زد.

با گسترش سر باز زدن زنان از «حجاب اجباری» در پی اعتراضات سراسری، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی شیوه‌های تازه‌ای را برای افزایش فشار بر مخالفان حجاب اجباری به اجرا درآورده که پلمب واحدهای صنفی در کنار محروم کردن زنان از خدمات عمومی بخشی از این برخوردهای جدید است.

XS
SM
MD
LG