لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

پاپوآ: لازم باشد برای تخلیه اردوگاه مانوس به زور متوسل می‌شویم


مردان پناهجوی داخل اردوگاه مانوس، ملیت‌های ایرانی، افغان، پاکستانی، سوری، میانماری و سریلانکایی دارند
مردان پناهجوی داخل اردوگاه مانوس، ملیت‌های ایرانی، افغان، پاکستانی، سوری، میانماری و سریلانکایی دارند

مقام‌های پاپوآ گینه نو با آغاز برچیدن اردوگاه مانوس، اعلام کردند در صورت لزوم برای تخلیه این اردوگاه از ۶۰۰ مهاجر غیرقانونی، به زور متوسل خواهند شد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه (۱۸ آبان) گزارش کرده که عملیات تخلیه این بازداشتگاه پناهجویان از امروز آغاز شده‌است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های گینه پاپوآ نو در اطلاعیه‌ای که به این اردوگاه فرستاده‌اند، به ۶۰۰ نفری که در آن حضور دارند، هشدار داده‌اند که تنها دو روز برای تخلیه داوطلبانه اردوگاه مانوس فرصت دارند.

در این اطلاعیه آمده که خودداری این مهاجران غیرقانونی از اردوگاه مانوس، منجر به استفاده از زور برای خارج کردن آنها از سوی مسئولان مربوطه خواهد شد.

این پناهجویان در ۹ روز گذشته خود را در اردوگاه یادشده محبوس کرده‌اند و از ترک آن خودداری می‌کنند. همزمان سازمان ملل متحد نیز نسبت به وضعیت این پناهجویان به دلیل دسترسی نداشتن به برق، آب و غذا هشدار داده‌است.

با آنکه اردوگاه مانوس از روز ۳۱ اکتبر بسته شده و آب و برق آن نیز قطع شده‌است، پناهجویان مستقر در آن می‌گویند از ترس برخوردهای خشونت‌آمیز احتمالی بومیان جزیره حاضر به ترک بازداشتگاه نیستند.

مرکز خدمات مهاجرت و شهروندی پاپوآ گینه نو در متن دو صفحه‌ای خود که به اردوگاه فرستاده و رویترز آن را منتشر کرده، خطاب به مهاجران نوشته که احتمال دارد آنها به دلیل نبود آب و غذا و انباشت زباله و وجود فاضلاب، به سختی بیمار شوند.

در این متن به همین دلیل از پناهجویان خواسته شده که در اسرع وقت، اردوگاه را ترک کنند و به آنها هشدار داده شده که در صورت مقاومت مقابل ترک اختیاری اردوگاه، با زور مواجه خواهند شد.

بر اساس این گزارش، مردان پناهجوی داخل این اردوگاه پناهندگی، ملیت‌های ایرانی، افغان، پاکستانی، سوری، میانماری و سریلانکایی دارند.

آنها به رویترز گفته‌اند که همچنان به مقاومت مقابل تخلیه اردوگاه ادامه می‌دهند و در صورت تمام شدن ذخیره مواد غذایی، آب باران خواهند نوشید.

بر اساس این گزارش، نزدیک به ۱۰۰ نفر از آنها نیز بیمار شده‌اند.

بهروز بوچانی، پناهجو و روزنامه‌نگار کرد ایرانی حاضر در این اردوگاه نیز آغاز عملیات برچیدن اردوگاه در روز پنج‌شنبه را در صفحه توییتر خود تأیید کرده‌است.

وی نوشته که پناهجویان به کارگرانی که برای جمع‌کردن اردوگاه وارد آن شده‌اند با ترس نگاه می‌کنند و حاضر نیستند این اردوگاه را برای رفتن به بازداشتگاه دیگری ترک کنند.

پناهجویان می‌گویند راه حل این مشکل، نه اعمال زور، بلکه فرستادن آنها به یک کشور سوم است.

دولت استرالیا دو جزیره مانوس و نائورو را برای نگهداری پناهجویانی که سعی داشتند خود را با قایق به این کشور برسانند، در نظر گرفته‌است.

روز سه‌شنبه هفته جاری نیز دادگاهی در پاپوا گینه نو درخواست پناهجویان مستقر در اردوگاه جزیره مانوس برای برقراری دوباره جریان برق و آب و ارسال غذا به این اردوگاه را رد کرد.

سالاما اینجیا، قاضی دیوان عالی پاپوا گینه نو، در حکم صادره خود اعلام کرد که دلایل پناهجویان برای عدم ترک این اردوگاه قانع‌کننده نیست.

به گفته وی، اگرچه با قطع برخی خدمات در این اردوگاه احتمالاً برخی مفاد قانون اساسی نقض شده‌است اما مسبب آن خود پناهجویان هستند که بازداشتگاه را ترک نمی‌کنند.

این در حالی است که پیش از این کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل وضعیت کنونی در اردوگاه مانوس را «به‌طور فزاینده‌ای پرتنش و نامطمئن» خوانده و از ناکافی بودن سکونتگاه‌ها برای این تعداد پناهجو در بیرون از محل بازداشتگاه خبر داده بود.

سیاست‌های سخت‌گیرانه استرالیا در قبال پناهجویانی که با قایق خود را به این سرزمین می‌رسانند با انتقادهای شدید سازمان ملل و گروه‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده‌است.

XS
SM
MD
LG