لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

تمدید حکم ممنوع الخروجی مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی


کاووس سیدامامی و مریم ممبینی (عکس از آرشیو)
کاووس سیدامامی و مریم ممبینی (عکس از آرشیو)

وکیل مدافع مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، خبر داد که حکم ممنوع‌الخروجی موکلش به دستور امین ناصری، سرپرست دادسرای امنیت در زندان اوین، تمدید شده است.

پیام درفشان روز سه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که روز دوشنبه، ۲۹ بهمن، برای پیگیری موضوع ممنوع الخروج بودن موکلش به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده است.

به گفته آقای درفشان، مسئول دفتر سرپرست دادسرای امنیت در زندان اوین از طریق تلفن به نگهبانی اعلام کرده که دستور ممنوع الخروجی مریم ممبینی لغو نشده و تمدید شده است.

این وکیل از ارسال نامه‌ای به دادستان تهران در خصوص تمدید ممنوع‌الخروجی موکلش خبر داد و افزود که هیچگاه در مورد موکلش اتهامی مطرح نبوده و وی همواره به عنوان مطلع احضار شده است.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه، سال گذشته به همراه هشت فعال محیط زیست بازداشت و در ۲۱ بهمن به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌است.

عفو بین‌الملل «جلوگیری از انجام تحقیقات مستقل» دربارهٔ «مرگ بسیار مشکوک» سیدامامی را نشانه «تلاش عامدانه و برنامه‌ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه و قتل» دانسته‌ است.

اسفندماه پارسال زمانی که مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی و دو پسرش قصد خروج از ایران به مقصد کانادا را داشتند در فرودگاه از خروج خانم ممبینی جلوگیری شد.

در سالگرد مرگ کاووس سیدامامی در زندان، پسر او رامین در مصاحبه‌ای خواستار آن شده بود که مادرش اجازه خروج از کشور را به دست بیاورد.

خواسته‌ای که حتی نخست وزیر کانادا نیز سال گذشته مطرح کرد.

تنها چند روز پس از مرگ کاووس سیدامامی، فرزند او خبر داده بود که «ماموران قضایی به مدت سه ساعت مادرش را بازجویی و تهدید کردند که درباره مرگ همسرش با رسانه‌ها حرف نزند و گرنه او را هم بازداشت می‌کنند».

پس از مرگ کاووس سید امامی و با وجود گذشت یک سال سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، هنوز در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

پنج جلسه از دادگاه این فعالان محیط زیست بدون حضور وکلای تعیین شده از سوی آنان و با حضور سه نفر از وکلای «مورد اعتماد» قوه قضاییه برگزار شده است.

در همین حال کاظم حسینی یکی از این وکلا، روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا خبر داده بود که ماموران سپاه پاسداران به این وکلا حتی اجازه نمی‌دهند با این فعالان محیط زیست در جلسه دادگاه صحبت کنند.

در حالی که چندین مقام دولتی و نمایندگان مجلس بارها اتهام «جاسوسی» درباره این فعالان محیط زیست را رد کرده‌اند، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، در نشستی در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، در پاسخ به سوالی در این زمینه، ماجرای قتل جمال خاشقچی را مطرح کرد و از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا ا /ا.م / خ
XS
SM
MD
LG