لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

مشایی: قوه قضائیه ایران متهم به قتل است؛ مگر آنکه خلافش ثابت شود


اسفندیار رحیم مشایی
اسفندیار رحیم مشایی

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رییس‌جمهوری پیشین ایران، با اشاره به اظهارات مقام‌های قوه قضاییه در خصوص مرگ کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه، از رویکرد قوه قضائیه در قبال مرگ مخالفان در زندان انتقاد کرد.

به گزارش «دولت بهار»، سایت نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی در یادداشتی در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن با اشاره به اینکه «وقتی کسی در زندان می‌میرد، دستگاه قضایی مسئول است و باید پاسخگو باشد»، نوشته است: «کجای دنیا این‌طور است که یک نفر به عنوان سخنگوی متهمان چیزی بگوید و مسئله تمام بشود؟! به همین خاطر، شائبه ماستمالی به شدت در جامعه مطرح است».

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیرعامل «حیات وحش میراث پارسیان» دو هفته پس از بازداشت، روز ۱۹ بهمن در زندان نیروهای امنیتی درگذشت. مقام‌های قضایی ایران مرگ وی را ناشی از «خودکشی» اعلام کردند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز ۲۲ بهمن مدعی شده بود که آقای امامی در زندان اوین دست به خودکشی زده است.

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه نیز روز ۲۳ بهمن در پاسخ به پرسشی در خصوص ابهام‌های مطرح شده درباره «خودکشی» کاووس سید امامی و دو تن از معترضان دی‌ماه گفته بود، این موضوع خودکشی آقای سید امامی «در حال بررسی است که ببینیم چگونه اتفاق افتاده است».

«فاجعه» مرگ‌های سریالی در زندان

اسفندیار رحیم مشایی در ادامه یادداشت خود تاکید کرده است: «حتی اگر فرض خودکشی را بپذیریم، باز هم این شبهه مطرح است که عوامل تحت‌امر مقامات قضایی یا ضابطین مرتبط، با بازداشت‌شدگان چه کرده‌اند که آنها ناچار شده‌اند برای رهایی از فشارها دست به خودکشی بزنند؟!»

رییس دفتر رییس‌جمهوری سابق ایران افزوده است: «با توجه به مشابه‌شدن وضعیت اسفبار یک استاد‌ شناخته‌ شده دانشگاه و چند جوان بی‌پناه و مظلوم در فاجعه‌ مرگ سریالی آنها از یک سو، و سقوط جایگاه و اعتبار اجتماعی مقامات قضایی و تنزل شدید اعتماد عمومی نسبت به اقوال و رفتار آنها از سوی دیگر، این یک خامی بزرگ و خوش‌خیالی فاحش است که از مردم انتظار داشته باشند این را بپذیرند که بازداشتی‌ها چون فهمیده‌اند که اشتباه کرده‌اند، از شدت ناراحتی و پشیمانی خود را کشته‌اند».

آقای مشایی تاکید کرده است: «هرچند که اگر این‌طور هم می‌بود باز هم دستگاه قضایی مسئول مرگ این انسان‌های بازداشت شده است».

مرگ کاووس سیدامامی سومین موردی است که پس از اعتراض‌های دی‌ماه به عنوان «خودکشی» در بازداشتگاه اعلام شده است. پیش از او، سینا قنبری و وحید حیدری، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی ماه، در زندان‌های اوین و اراک جان خود را از دست دادند که مقام‌های قوه قضائیه گفتند آنها «خودکشی» کرده‌اند.

اسفندیار رحیم مشایی در یادداشت خود خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از افراد «منصف، باتقوا، دقیق، زیرک و با احساس مسئولیت» برای تحقیق درباره مرگ زندانیان شده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری سابق ایران تصریح کرده است: «اما دستگاه قضایی تا تعیین وضعیت و معلوم شدن حقیقت، شایستگی ندارد فرزندان ملت را دستگیر و بازداشت نماید، زیرا حداقل، شایستگی برای حفاظت از جان افراد را ندارد و بر اساس اعتراف خود، قادر به ممانعت از خودکشی آن‌ها نیست».

آقای مشایی در ادامه گفته است: «باید مسئولان ضابطان، تا معلوم شدن حقایق، در این زمینه سلب‌اختیار شوند».

همزمان با انتشار یادداشت اسفندیار رحیم مشایی، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران نیز از مسئله «خودکشی‌ها» در زندان‌ها انتقاد کرد و گفت:‌ هیچ نهادی حتی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پاسخگوی شکایت‌ها از قوه قضاییه نیست.

محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: «رهبری هم که می‌گویند مسئولیت عملکرد دستگاه قضایی و بقیه دستگاه‌ها به عهده ایشان نیست. کسی که در دستگاه دولتی و حکومتی مورد ظلم واقع می‌شود چه کار باید بکند؟! به کجا باید مراجعه کند؟! به خودشان؟! اگر خودشان مورد اعتماد بودند که مشکلی پیش نمی‌آمد! چه راهی در برابر ملت باقی می‌ماند؟! ملت به کجا باید شکایت کند از دست کسانی به مردم ظلم می‌کنند؟! این یک سوال اساسی است».

محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی طی ماه‌های اخیر به شدت از عملکرد قوه قضاییه انتقاد کرده‌اند.

این انتقادها در حالی است که در دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد نیز سرکوب معترضان با مرگ در زندان همراه بود. شماری از منتقدان وی به ویژه تاکید می‌کنند چرا او در جریان اعتراضات و سرکوب‌های سال ۱۳۸۸ در مقابل اقدام‌های قوه قضائیه سکوت کرده بود.

با استفاده از گزارش وب سایت دولت بهار و رادیو فردا؛ خ.ک / ک.ر
XS
SM
MD
LG