لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

مراسم ادای احترام به پیکر جان مک‌کین در کاخ کنگره برگزار می‌شود


مردم در برابر دفتر سناتور مک‌کین در فنیکس آریزونا گل و یادداشت‌ گذاشته‌اند
مردم در برابر دفتر سناتور مک‌کین در فنیکس آریزونا گل و یادداشت‌ گذاشته‌اند

مراسم وداع با پیکر جان مک‌کین، سناتور برجسته آمریکایی، در کاخ کنگره آن کشور برگزار می‌شود. پیکر آقای مک‌کین در آکادمی نیروی دریایی آمریکا، واقع در آناپولیس مریلند، به خاک سپرده می‌شود.

وداع با پیکر مک‌کین روز ۹ شهریور به وقت آمریکا برگزار می‌شود و یک روز بعد نیز مراسمی در کلیسای ملی واشینگتن برپا خواهد شد.

دفتر سناتور مک‌کین اعلام کرده‌است که خاکسپاری او در دومین روز ماه سپتامبر، ۱۱ شهریور ماه، در آکادمی نیروی دریایی آمریکا، که یکی از مهم‌ترین موسسات دانشگاهی نظامی در ایالات متحده است، انجام می‌گیرد.

بنا بر گزارش‌ها باراک اوباما و جرج بوش، روسای جمهوری پیشین آمریکا، در جریان مراسم سخنرانی خواهند کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا سخنرانی نخواهد کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دوستان خانوادگی مک‌کین گزارش داده‌است که او به اعضای خانواده‌اش گفته مایل نیست ترامپ در مراسم خاکسپاری‌اش شرکت کند.

آقایان ترامپ و مک‌کین، با وجود آن‌که هر دو جمهوری‌خواه به‌شمار می‌روند، اما روابط پرتنشی داشتند. مک‌کین به روشنی از ترامپ به خاطر ستایش او از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و شماری دیگر از رهبران انتقاد کرده بود.

پس از دیدار پوتین و ترامپ، و سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری آن که با واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا روبه‌رو شد، سناتور مک‌کین از جمله کسانی بود که شدیدا از دونالد ترامپ انتقاد کرد.

آقای ترامپ روز گذشته و پس از درگذشت آقای مک‌کین، در توئیتر خود نوشت «تسلیت عمیق و احترام خود را به خانواده سناتور جان مک‌کین ابراز می‌کنم. قلبا و با دعا، همراه شما هستیم».

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونای آمریکا، سوم شهریور ماه در اثر ابتلا به سرطان پیشرفته مغز در ۸۱ سالگی درگذشت.

آقای مک‌کین شش دوره عضو سنای آمریکا بود و ریاست کمیته نیروهای مسلح این نهاد را بر عهده داشت. او نام و چهره‌ای آشنا در مسائل دفاعی و امور خارجی بود.

جان مک‌کین به عنوان سیاست‌مداری محافظه‌کار شناخته می‌شد، و در خصوص سیاست خارجی به داشتن موضعی تهاجمی مشهور بود. او دو بار، از جمله در رقابت با باراک اوباما، تلاش کرد تا به مقام ریاست جمهوری آمریکا برسد، اما موفق نشد. این سناتور جمهوری‌خواه به خاطر دیدگاه فراحزبی‌اش در میان دموکرات‌ها نیز طرفدار داشت.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG