لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

مهرداد بذرپاش، با وجود مخالفت‌ها، در فضایی متشنج وزیر راه و شهرسازی شد


مهرداد بذرپاش در جلسه علنی مجلس
مهرداد بذرپاش در جلسه علنی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با وجود مخالفت‌ها، با ۱۸۷ رای موافق، صلاحیت مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی جدید در دولت ابراهیم رئیسی را تائید کردند.

در جلسه علنی چهارشنبه، ۱۶ آذر مجلس برای بررسی صلاحیت بذرپاش، از مجموع ۲۶۳ رای ماخوذه، ۶۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای نیز باطله اعلام شد.

معرفی و تائید صلاحیت بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی پس از اعلام کناره‌گیری رستم قاسمی از ریاست این وزارتخانه صورت گرفت که علت آن «تشدید بیماری» اعلام شد.

در عین حال پیشتر تصاویری از قاسمی و همسرش بدون حجاب اسلامی در مالزی منتشر شده بود که در فضای مجازی جنجال‌ساز شد.

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس و برادر عباس درویش توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس که پس از انتشار بولتن‌های خبرگزاری فارس برای فرمانده سپاه از سوی گروه هکری بلک ریوارد، بازداشت شد، از مخالفان تصدی بذرپاش بر این وزارتخانه بود.

وی خطاب به ابراهیم رئیسی که به دلیل مراسم ۱۶ آذر، در این جلسه نبود، گفت: «فکر می‌کنید بازتاب این انتخاب در جامعه و این بخش از مردم معترض، پالسی برای اصلاح حکمرانی در دولت و مجلس است؟»

توانگر اضافه کرد: «بر اساس نظرسنجی نهادهای دولت جنابعالی، درصد بالایی از مردم به این روش حکمرانی در دولت معترض هستند، می‌خواهیم به سوال معترضین چه بگوییم؟ برای هر پستی بگوییم؛ همان آقایی که همیشه برای شهرداری تهران مطرح است؟ همان آقایی که همیشه برای وزارت رفاه، وزارت صمت و اکنون راه و احتمالا برای سازمان برنامه مطرح بوده و هست؟»

اشاره وی به پست‌های متعدد مهرداد بذرپاش و معرفی وی برای تصدی پست‌های مختلف است.

از جمله پست‌های بذرپاش می‌توان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره نهم، قائم‌مقامی بنیاد تعاون سپاه، ریاست دیوان محاسبات، ریاست سازمان ملی جوانان، مدیرعاملی سایپا و پارس خودرو اشاره کرد. او مدیر مسئول روزنامه جنجالی محافظه‌کار وطن امروز نیز بود.

نام مهرداد بذرپاش که در دوران دانشجویی در دانشگاه شریف تهران، سرپرست بسیج دانشجویی بود، در پرونده‌هایی چون فیش‌های نجومی مدیران شرکت سایپا، حعل سابقه کار برای دریافت ریاست دیوان محاسبات و سرقت پایان‌نامه دکترا مطرح بوده است.

توانگر، بذرپاش را «عنصری کارآمد، متخصص و با تجربه» ندانست و گفت: «آیا یک نفر و فقط یک نفر از میان خیل عظیم این افراد، فردی صاحب تخصص و تجربه نبود که انتخاب کنیم و حال با معرفی آقای بذرپاش، این‌گونه به علم، دانش، تجربه و البته امید، پشت پا بزنیم؟»

در جریان صحبت‌های توانگر تعدادی از نمایندگان از جمله نظام موسوی، نماینده تهران با فریادهای بلند به اظهارات او واکنش نشان دادند تا جایی که برخی از نمایندگان سعی در آرام کردن او داشته و موسوی را به سمت صندلی‌اش بردند.

بعد از این که موسوی بر روی صندلی خود نشست، اردشیر مطهری نماینده گرمسار نیز با فریاد به توانگر اعتراض کرد تا جایی که رئیس مجلس از او خواست نظم جلسه را رعایت کند.

پس از اتمام صحبت‌های توانگر، نظام موسوی نماینده اردبیل با فریاد به توانگر گفت: «این حرف‌هایت برای مجلس بد است و آبروی مجلس و نظام را می‌برد.»

بعد از توانگر، مجتبی رضاخواه، نماینده تهران نیز به عنوان موافق وزارت بذرپاش پشت تریبون رفت و در ابتدای صحبت‌های خود، توانگر را متهم کرد که از تریبون مجلس برای «اغراض شخصی» استفاده می‌کند.

وی به صراحت گفت: «آن بولتن‌نویس‌هایی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت داده‌اند، به چه میزان به رهبری و نظام ضربه وارد کرده‌اند. شما اگر سکوت کنید قطعا بهتر است.»

اشاره وی به بازداشت برادر توانگر به اتهام «جعل» اظهاراتی از علی خامنه‌ای در بولتن‌های تهیه‌شده خبرگزاری فارس برای فرمانده سپاه است.

پس از جنجالی شدن محتوای این بولتن‌ها که بر اساس جلسات محرمانه حکومتی تنظیم شده، جمهوری اسلامی سخت تلاش کرده است که آنها را تکذیب کرده و از اساس جعلی بنامد.

با این حال نمایندگانی نیز در موافقت با وزارت بذرپاش صحبت کردند و او را دارای سابقه‌ای «درخشان»، «انقلابی» و دارای «توانایی بالا» عنوان کردند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG