لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

آنگلا مرکل برای چهارمین بار صدراعظم آلمان شد


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

آنگلا مرکل با کسب رای از پارلمان آلمان، برای چهارمین‌بار به عنوان صدراعظم این کشور انتخاب شد.

معرفی وی به عنوان صدراعظم، شش ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی صورت می‌گیرد. در این مدت تلاش مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی با ناکامی مواجه شده بود.

خانم مرکل که پیشتر در سال‌های ۲۰۰۵ ، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ ، سه دوره صدراعظم آلمان بود، در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۷ و بدنبال پیروزی دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی، به‌طور غیررسمی به عنوان صدراعظم آلمان شناخته می‌شد.

با این حال وی در تشکیل کابینه ائتلافی با احزاب لیبرال آزاد و سبزها به نتیجه نرسید و سرانجام پس از مدت‌ها، موفق به ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات شد.

وی روز چهارشنبه ۲۳ اسفند، به کسب آرای بیش از نیمی از نمایندگان پارلمان آلمان نیاز داشت تا به‌طور رسمی از سوی فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان، به عنوان صدراعظم این کشور معرفی شود.

خبرگزاری رسمی آلمان نوشته که وی موفق شد از ۶۸۸ رای، ۳۶۴ رای موافق را بدست آورد. وی برای صدراعظم‌شدن به ۳۵۵ رای نیاز داشت.

با این حال آرای موافق وی ۳۵ رای کمتر از مجموع ۳۹۹ نمایندگان سوسیال دموکرات، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات حاضر در پارلمان است. تعداد کل نمایندگان پارلمان آلمان، ۷۰۹ نفر است.

احزاب ائتلافی آلمان که عبارتند از سوسیال مسیحی، دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات، بیش از ۳۹۹ کرسی را در پارلمان آلمان «بوندستاگ» در اختیار دارند. مرکل به دست‌کم ۳۵۵ رای موافق نیاز داشت.

وی ساعت ۱۲ امروز به وقت محلی همراه با کابینه جدید خود با حضور در دفتر رئیس‌جمهور آلمان، به عنوان صدراعظم قسم خواهد خورد و پس از توشیح از سوی اشتاین‌مایر، فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشته که مرکل پس از اعلام نتیجه رای‌گیری پارلمان آلمان، به ولفگانگ شویبله، رئیس پارلمان گفت که نتیجه را قبول می‌کند.

در مراسم امروز پالرمان، یواخیم زاور، همسر مرکل و مادر ۸۹ ساله وی نیز حضور داشتند.

در شش ماه پس از انتخابات، اگرچه آلمان دچار بحران جدی نشد، اما موضوع تشکیل دولت ائتلافی همواره مهم‌ترین موضوع در رسانه‌های این کشور بود.

نتیجه غیرقابل انتظار برای حزب سوسیال دموکرات در انتخابات سپتامبر باعث شد تا مارتین شولتز، رهبر این حزب، هر گونه ائتلاف با مرکل را رد کند.

اما شکست تشکیل دولت ائتلافی میان احزاب برنده و سبزها و لیبرال‌ها، موجب مداخله رئیس‌جمهور آلمان برای حل این بحران سیاسی شد.

پس از ملاقات شولتز با اشتان‌مایر، و تغییر نظر سوسیال دموکرات‌ها دربارهٔ ائتلاف با خان مرکل، روندی طولانی در داخل خود این حزب و نیز توافق طرفین بر سر تقسیم وزرا شکل گرفت که در نهایت منجر به پایان بن‌بست سیاسی در این کشور شد.

حزب سوسیال دموکرات آلمان برای کابینه ائتلافی تازه، سه زن و سه مرد را به عنوان وزیر پیشنهاد کرده‌است.

اولاف شولتس، قائم‌مقام صدراعظم و وزیر دارایی کابینه جدید، از مهم‌ترین این وزرا است. هوبرتوس هایل، به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی، هایکو ماس، وزیر سابق دادگستری به عنوان وزیر جدید امور خارجه و کاتارینا بارلی، به عنوان وزیر دادگستری معرفی شده‌اند.

فرانسیسکا گیفی، وزیر خانواده و سونیا شولتسه نیز وزارت محیط زیست را بر عهده خواهند داشت.

قدرت گرفتن حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان، یکی از دلایل کاهش آرای احزاب محافظه‌کار این کشور از جمله حزب آنگلا مرکل اعلام شده بود.

در این انتخابات پارلمان، این حزب توانست ۹۴ کرسی پارلمان را به دست آورد و برای اولین بار به عنوان سومین حزب بزرگ این کشور تبدیل شود.

تشکیل دولت ائتلافی در آلمان با استقبال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز مواجه شد که بارها از قدرت‌گرفتن راستگرایان در اروپا ابراز نگرانی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG