لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

سه روس و یک اوکراینی به خاطر سرنگون کردن هواپیمای مالزی به قتل متهم شدند


پرواز‌ ام‌اچ۱۷ خطوط هوایی مالزی که از آمستردام پرواز کرده بود، روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ بر فراز مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین سرنگون شد.
پرواز‌ ام‌اچ۱۷ خطوط هوایی مالزی که از آمستردام پرواز کرده بود، روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ بر فراز مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین سرنگون شد.

دادستانی هلند روز چهارشنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد سه تبعه روسیه و یک تبعه اوکراین به خاطر سرنگون کردن هواپیمای مسافربری مالزی (پرواز‌ ام‌اچ۱۷) بر فراز شرق اوکراین که ۲۹۸ نفر در آن کشته شدند به قتل متهم شده‌اند و دادگاه رسیدگی به این اتهامات قرار است مارس آینده کار خود را آغاز کند.

این افراد غیابا محاکمه خواهند شد چون مقامات هلندی گفته‌اند که روسیه با این تحقیقات همکاری نکرده و بعید است متهمان را تحویل دهد.

فرد وستربک، دادستان کل هلند، گفت: «به نظر می‌رسد که این مظنونان در مرگ ۲۹۸ غیرنظامی بی‌گناه نقش مهمی ایفاد کرده‌اند. هر چند آنها شخصا دکمه را فشار نداده‌اند ولی ما حدس می‌زنیم که آنها در انتقال موشک‌انداز به نقطه‌ای که مستقر شد و با هدف سرنگون کردن یک هواپیما نقش فعالی داشتند».

فردیناد گراپرهاوس، وزیر دادگستری هلند، در نامه‌ای خطاب به پارلمان نوشت که دولت هلند به دلیل عدم همکاری کامل روسیه با درخواست‌های قضایی مربوط به این پرونده و دادن اطلاعات غلط، «اقدامات دیپلماتیک» علیه آن کشور به اجرا گذاشته است. او توضیحی درباره این اقدامات نداد.

گروه تحقیقات بین‌المللی به ریاست هلند که وظیفه آن کشف عوامل دخیل در این حادثه بود سه شهروند روسیه به نام‌های سرگئی دوبینسکی، اولگ پولاتف و ایگور گیرکین و یک شهروند اوکراین به نام لئونید خارچنکو را به عنوان مظنونان این حادثه معرفی کرده است.

به گفته این گروه، حکم بین‌المللی بازداشت این چهار نفر صادر شده است.

ایگورگیرکین، ۴۸ ساله، یک ناسیونالیست سرشناس روس است که در زمینه نظامی سابقه طولانی دارد. گفته می‌شود او ساکن مسکو است و به طور مرتب در مجامع علنی شرکت می‌کند. او از طریق کانال شخصی خود در شبکه یوتیوپ مسائل داخلی روسیه و مسائل بین‌المللی را تفسیر می‌کند.

ایگور گیرکین روز چهارشنبه بدون دادن هیچ توضیحی به خبرگزاری رویترز گفت: «شورشیان هواپیمای بوئینگ را سرنگون نکردند».

مقامات دولت اوکراین گفتند این کشور تلاش خواهد کرد که لئونید خارچنکو را بازداشت کند. حدس زده می‌شود که این مظنون اوکراینی در حال حاضر در مناطق تحت کنترل دولت باشد.

پرواز‌ ام‌اچ۱۷ خطوط هوایی مالزی که روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ بر فراز مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین سرنگون شد از آمستردام به مقصد کوالالامپور در پرواز بود. تمامی سرنشینان و خدمه هواپیما کشته شدند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «دولت روسیه باید کاملا با دادستانی همکاری کند و هر کمکی که لازم است انجام دهد». ده نفر از سرنشینان این هواپیما بریتانیایی بودند.

اکثر سرنشینان این هواپیما شهروند هلند بودند. گروه تحقیقات شامل کارشناسان هلندی، اوکراینی، بلژیکی، استرالیایی و مالزی به این نتیجه رسیده که این هواپیما بر اثر اصابت یک موشک روسی سرنگون شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه، سال گذشته سرنگون شدن این هواپیما را یک «فاجعه ناگوار» توصیف کرد ولی تاکید کرد که روسیه مسئول این حادثه نیست و آنچه که اتفاق افتاده دلایل و توضیح دیگری دارد.

هلند و استرالیا اعلام کرده اند که دولت روسیه را مسئول حقوقی این حادثه می‌دانند.

روسیه اعلام کرده که به این تحقیقات اعتماد ندارد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «با وجود ابراز تمایل ما، روسیه از همان ابتدا نتوانست که در این تحقیقات مشارکت کند».

گروه بین‌المللی تحقیقات می‌گوید سامانه موشکی که این هواپیما را سرنگون کرد از تجهیزات تیپ پدافند ضدهوایی ۵۳ روسیه بوده که در شهر کورسک در غرب آن کشور مستقر است.

روسیه که پنج سال پیش منطقه کریمه اوکراین را به خاک خود ملحق کرد، می‌گوید تسلیحاتی به شورشیان نفروخته‌است.

یکی از بستگان قربانیان در پاسخ به پرسشی دربارهٔ اینکه وی شخصاً چه کسی را متهم به این حمله می‌کند، گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه؛ چرا که وی این حمله را ممکن ساخته‌است. او وضعیت و زمینه را فراهم کرد و مسئول اصلی این حادثه است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه/ش.ر/ک.ر

XS
SM
MD
LG