لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

هشدار مایکروسافت در مورد فعال‌شدن هکرهای مرتبط با ایران در باج‌خواهی سایبری


شرکت مایکروسافت در هشداری تازه فاش کرد گروه‌های هکری وابسته به جمهوری اسلامی ایران اکنون به هکرهای دارای انگیزه مالی پیوسته‌اند که مشغول سوءاستفاده از یک نقص مهم در نرم‌افزار مدیریت چاپ ادارات به نام «پیپرکات» (PaperCut) هستند.

بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در بیش از ۷۰ هزار شرکت و سازمان دولتی در جهان از این نرم‌افزار دستگاه‌های چاپ استفاده می‌کنند و در روزهای اخیر گروه‌های مختلفی با استفاده از یک اشکال فنی در این نرم‌افزار در حال نصب باج‌افزار در آن و باج‌خواهی از شرکت‌ها و ادارات هستند.

تیم مایکروسافت در یک رشته‌توئیت نوشته است که گروه هکر ایرانی با نام Mango Sandstorm (طوفان شنی انبه‌ای، معروف به Mercury یا Muddywater و مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی) و گروه دیگری به نام Mint Sandstorm (طوفان شنی نعنایی، که همچنین با نام فسفر یا APT35 شناخته می‌شود و وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است) اکنون به حمله‌ها علیه «پیپرکات» پیوسته‌اند و مایکروسافت آنها را ردیابی کرده است.

مایکروسافت از همه شرکت‌ها خواسته است تا فوراً نرم‌افزار «پیپرکات» خود را به نسخه‌های جدیدتری که این نقص را ندارند ازتقا دهند.

شرکت مایکروسافت در روزهای اخیر هم گزارش داده بود که هکرهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در حال سرعت بخشیدن به عملیات «نفوذ سایبری» خود و گسترش فعالیت‌های «دروغ‌پراکنی» و انتشار «اخبار ساختگی» هستند.

با استفاده از گزارش‌های مایکروسافت، هک‌نیوز و بلیپینگ‌کامپیوتر؛ پ.پ/ب.ب
XS
SM
MD
LG