لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

مایکروسافت: عملیات هکرهای جمهوری اسلامی سرعت زیادی گرفته است


عملیات‌ هکرهای وابسته به ایران، بر اسرائیل، شخصیت‌های برجسته اپوزیسیون ایرانی و کشورهای خلیج فارس متمرکز است
عملیات‌ هکرهای وابسته به ایران، بر اسرائیل، شخصیت‌های برجسته اپوزیسیون ایرانی و کشورهای خلیج فارس متمرکز است

شرکت مایکروسافت در گزارشی تازه هشدار داد که هکرهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در حال سرعت بخشیدن به عملیات «نفوذ سایبری» خود و گسترش فعالیت‌های «دروغ‌پراکنی» و انتشار «اخبار ساختگی» هستند.

مایکروسافت در گزارش روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت خود نوشت که فعالیت‌های هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی از ژوئن سال ۲۰۲۲ سرعت بسیار بیشتری پیدا کرده است.

این گزارش می‌نویسد در حالی که مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ تنها هفت مورد از عملیات نفوذ سایبری هکرهای ایرانی را شناسایی کرده بود، این رقم در سال گذشته میلادی به ۲۴ مورد رسید.

مایکروسافت در ادامه می‌گوید که ارزیابی این شرکت نشان می‌دهد اکثر عملیات‌های سایبری فعال در ایران توسط یک شرکت پوششی با عنوان «ایمن‌نت پاسارگاد» (Emennet Pasargad) انجام می‌شود.

«ایمن‌نت پاسارگاد» همان شرکت پوششی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این برای دریافت اطلاعات در مورد دو مؤسس آن یعنی سید محمد حسین موسی کاظمی ۲۴ ساله و سجاد کاشیان ۲۷ ساله که هردو ساکن ایران هستند، جایزه نقدی ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته که این دو شهروند ایرانی که مرتبط با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی هستند، «مأموران« ایران برای اخلال در روند دموکراتیک انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا بودند.

شرکت مایکروسافت در گزارش تازه خود می‌نویسد که اگرچه ممکن است تکنیک‌های هکرهای این گروه تغییر کرده باشد، اما اهداف آنها تغییر نکرده و عملیات‌شان همچنان بر اسرائیل، شخصیت‌ها و گروه‌های برجسته اپوزیسیون ایرانی و کشورهای خلیج فارس متمرکز است.

بنابر این گزارش، هکرهای جمهوری اسلامی بین اکتبر ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ نزدیک به یک چهارم (۲۳ درصد) از عملیات سایبری خود را علیه اسرائیل انجام دادند و در جایگاه‌های بعدی ایالات متحده، امارات متحده عربی و عربستان سعودی شاهد بیشترین عملیات نفوذی از سوی این گروه بودند.

پشتیبانی از گروه‌های فلسطینی، دامن زدن به ناآرامی در بحرین و مقابله با عادی شدن روابط اعراب و اسرائیل، با تمرکز ویژه بر ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان اسرائیلی از دیگر حوزه‌های فعالیت فزاینده این گروه بوده است.

مایکروسافت می‌گوید که تکنیک‌های جدید این گروه شامل استفاده بیشتر از ارسال پیامک و جعل هویت افراد مورد هدف است.

این گزارش در پایان هم یادآور می‌شود که «حملات سایبری و عملیات نفوذ جمهوری اسلامی احتمالاً از این پس بیشتر بر روی تلافی کردن حملات سایبری خارجی و مقابله با اعتراضات در داخل ایران متمرکز خواهد بود.»

با استفاده از گزارش‌های مایکروسافت و آکسیوس؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG