لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

رویترز: رییس پیشین گارد ملی عربستان با پرداخت یک میلیارد دلار آزاد شد


متعب بن عبدالله، از اعضای خانواده سلطنتی و رییس پیشین گارد ملی عربستان (عکس از آرشیو)
متعب بن عبدالله، از اعضای خانواده سلطنتی و رییس پیشین گارد ملی عربستان (عکس از آرشیو)

یک مقام عربستان سعودی روز چهارشنبه هشتم آذرماه گفته است، متعب بن عبدالله، از اعضای خانواده سلطنتی و رییس پیشین گارد ملی عربستان براساس توافق با مقام های دولت این کشور و در ازای پرداخت یک میلیارد دلار، آزاد شده است.

به گزارش رویترز، متعب بن عبدالله همراه ده ها نفر از اعضای خانواده سلطنتی عربستان، وزرای کنونی و مقام های سابق این کشور ماه گذشته به دستور «کمیته مبارزه با فساد» بازداشت شد. متعب پسر عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه پیشین عربستان است.

رویترز می گوید، بازداشت های اخیر، بخشی از اقدامات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای تقویت ومستحکم کردن جایگاه قدرت خود در این کشور است.

یک مقام عربستان سعودی که نامش فاش نشده روز چهارشنبه به رویترز گفته است، متعب بن عبدالله پس از دست یابی به «یک توافق قابل قبول» و در ازای پرداخت یک میلیارد دلار آزاد شده است.

این مقام عربستان سعودی که عضو کمیته مبارزه با فساد است، در گفت و گو با رویترز اضافه کرده است: متعب بن عبدالله پس از این توافق روز سه شنبه آزاد شد. البته میزان پرداختی اعلام نشده ولی به نظر رقمی معادل یک میلیارد دلار است.

این مقام همچنین اضافه کرده است: این توافق شامل پذیرش اتهام فساد در موارد مورد نظر نیز بود.

پیش از این و در روز سه شنبه اقوام و آشنایان متعب بن عبدالله گزارش هایی در خصوص بازگشت رییس پیشین گارد سلطنتی عربستان به خانه خود در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بودند.

رویترز می گوید، در جریان بازداشت های اخیر در ارتباط با فساد در عربستان، دستکم ۱۱ عضو خاندان سلطنتی، چهار وزیر و شماری از مقام های سابق دستگیر شدند.

یکی از چهره های شاخص بازداشت شده ولید بن طلال بن عبدالعزیزاست که گفته می شود ثروتی بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دارد. وی سهام‌ دار عمده در شرکت‌هایی نظیر اپل و گروه بانکی سیتی‌بانک آمریکا است.

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده بود که دولت سعودی در شماری از پرونده‌ها به دنبال مصادره ۷۰ درصد از دارایی‌های افراد بازداشتی است.

مقام‌های سعودی گفته‌اند که «کمیته مبارزه با فساد» تاکنون از ۲۰۸ نفر بازجویی کرده و این افراد دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار «کسب مال غیرمشروع» کرده‌اند.

یک نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر می گوید،که این بازداشت‌های گسترده را بیشتر نشانه «بازی قدرت در داخل» می‌داند تا حرکتی که «رسانه‌های سعودی» به عنوان مبارزه با فساد جلوه می‌دهند.

سازمان دیده بان حقوق بشراز حکومت عربستان خواسته است تا درباره بنیان حقوقی و قضایی این بازداشت‌ها اطلاع‌رسانی کند.

رویترز نیز پیشتر نوشته بود به عقیده بسیاری از کارشناسان، هدف از این دستگیری‌ها فراتر از مبارزه با فساد است و دلیل واقعی آن، از میان برداشتن موانع بر سر راه محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۲ ساله عربستان سعودی، است.

XS
SM
MD
LG