لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

مقتدی صدر گروه «کلاه آبی‌ها» را پس از حمله به معترضان منحل کرد


مقتدی صدر طی هفته‌های اخیر چند بار موضع خود را در رابطه با اعتراضات خیابانی تغییر داده است
مقتدی صدر طی هفته‌های اخیر چند بار موضع خود را در رابطه با اعتراضات خیابانی تغییر داده است

مقتدی صدر، روحانی جنجالی عراق، اعلام کرد، یکی از واحدهای سازمان یافته هواداران خود موسوم به «کلاه آبی‌ها» را که به حملات مرگبار علیه مخالفان دولت متهم شده‌اند، منحل می‌کند.

مقتدی صدر ابتدا از معترضان حمایت کرد ولی طی هفته‌های اخیر چند بار موضع خود را تغییر داده است.

او در نهایت با حمایت از محمد علاوی به عنوان نامزد جدید مقام نخست وزیری عراق از معترضان فاصله گرفت.

مخالفان که اعتراض به بیکاری، فساد دولتی و وضعیت وخیم خدمات دولتی را از ماه اکتبر در بغداد و شهرهای شیعه نشین جنوب عراق شروع کردند نامزدی محمد توفیق علاوی برای مقام نخست وزیری را رد کرده‌اند.

معترضان می‌گویند که محمد توفیق علاوی به حاکمان کنونی «بسیار نزدیک» است.

از آن زمان طرفداران سرسخت مقتدی صدر که کلاه‌های آبی بر سر دارند به اجتماعات معترضان در بغداد و شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق حمله کرده و تاکنون حداقل ۸ معترض در این خشونت‌ها کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر که در مورد این حوادث خشونت‌آمیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته روز سه شنبه ۲۲ بهمن در توئیتر نوشت: «من انحلال کلاه آبی‌ها را اعلام می‌کنم».

مقتدی صدر پس از حمایت از نخست وزیری محمد علاوی به واحدهای «کلاه آبی» دستور داد برای بازگشایی مدارس، جاده‌ها و ادارات دولتی که تحت تاثیر تحصن و اجتماعات معترضان تعطیل شده‌اند به نیروهای دولتی کمک کنند.

او درعین حال تاکید کرده که جنبش تحت رهبری وی در نهایت خواستار «اصلاحات» است.

محمد علاوی تا روز دوم مارس (حدود سه هفته) فرصت دارد کابینه جدید را تشکیل دهد و انتظار می‌رود که فقط تا برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در مقام نخست‌وزیری باشد.

مقتدی صدر روز سه‌شنبه در توئیت دیگری نوشت: «ما شنیده‌ایم که در مورد تشکیل دولت جدید برخی احزاب و فرقه‌ها اعمال فشار می‌کنند. این ممکن است باعث شود که ما دست خود را از کل ماجرا بشوییم.»

مقتدی صدر هم‌اکنون بزرگترین فراکسیون پارلمانی و مقام‌های اصلی در کابینه فعلی را در کنترل دارد.

ولی یکی از مشاوران ارشد او روز شنبه گفت که نخست وزیر جدید نباید سیاستمداران وابسته به اقلیت حاکم را در ترکیب کابینه بگنجاند.

کاظم عیسوی گفت: «اگر سید مقتدی بشنود که علاوی مقام وزارت را به گروه‌های سیاسی خاص، به خصوص گروه‌های مسلح شیعه داده است عراق برای او به جهنم بدل خواهد شد و ظرف سه روز او را سرنگون خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG