لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

رویترز: تعداد سربازان آمریکایی دچار صدمه مغزی شده در حمله موشکی ایران ۵۰ درصد بیشتر است


حمله موشکی ايران به پايگاه عین‌الاسد و پايگاه ديگری در نزديکی اربيل واکنشی بود به کشته شدن قاسم سليمانی در حمله پهپادی آمریکا.
حمله موشکی ايران به پايگاه عین‌الاسد و پايگاه ديگری در نزديکی اربيل واکنشی بود به کشته شدن قاسم سليمانی در حمله پهپادی آمریکا.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۱ بهمن گزارش داد تعداد افرادی که در حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق صدمه مغزی دیده‌اند، ۱۰۰ نفر است که حدود ۵۰ درصد بیش از عدد اعلام شده قبلی است.

رویترز این خبر را به نقل از مقامات آمریکایی که نام‌شان فاش نشده است اعلام کرد.

اين رقم در آخرين اطلاع‌رسانی وزارت دفاع آمريکا ۶۴ نفر اعلام شده بود.

وزارت دفاع آمريکا تاکنون حاضر نشده است که در مورد اين تعداد جديد اظهارنظر کند ولی در گذشته گفته بود عوارض اين نوع صدمه مغزی به مرور بروز می‌کند و ممکن است در آينده تعداد پرسنل مبتلا به آن افزايش يابد.

بر اثر حملات موشکی ايران هيچ نظامی آمريکايی کشته نشد. حمله موشکی ايران به پايگاه عین‌الاسد و پايگاه ديگری در نزديکی اربيل در روز ۱۸ دی واکنشی بود به حمله پهپادی آمريکا در نزديکی فرودگاه بغداد که در جریان آن قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران، کشته شد.

مقامات وزارت دفاع آمريکا بارها تاکيد کرده‌اند که قصد کم جلوه دادن و يا تاخير در انتشار تعداد مصدومان را نداشته‌اند. ولی اين مورد، نحوه گزارشگری نيروهای مسلح آمريکا در مورد صدمه مغزی پرسنل را در مقايسه با جراحات جسمی زير سوال برده است.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمريکا، ماه گذشته صدمات مغری پرسنل آمريکايی بر اثر این حمله را کم اهميت جلوه داده و گفته بود: «شنيدم که آنها سر درد و چيزهای ديگری دارند».

اين سخنان او از سوی اعضای کنگره و نهادهای کهنه‌سربازان آمريکايی مورد انتقاد قرار گرفت.

مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، نیز اطمینان داده بود که آسیب‌های وارده به هیچ یک از سربازان شدید نیست.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «تشخیص پزشکان درباره همه این سربازان تاکنون این بوده که آنها دچار آسیب ملایم مغزی شده‌اند».

پیش از این وزارت دفاع آمریکا گفته بود که از بین این سربازان ۳۱ نفر آنها درمان شده و به خدمت بازگشته‌اند.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دفاع آمريکا از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون حدود ۴۰۸ هزار نظامی آمريکا دچار صدمه مغزی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG