لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

در پی تولید اورانیوم فلزی در ایران، روسیه خواستار خویشتن‌داری تهران شد


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه

پس از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «عدول بیشتر ایران از برجام»، روسیه روز پنج‌شنبه، ۲۳ بهمن، خواستار خویشتن‌داری و «رویکرد مسئولانه» از سوی ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت: «ما منطق اقدامات ایران و دلایلی را که محرک ایران بوده درک می‌کنیم. با وجود این، لازم است خویشتن‌داری و رویکردی مسئولانه در پیش گرفته شود.»

این اظهارات آقای ریابکوف واکنشی است به گزارش روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن تولید ۳.۶ گرم اورانیوم فلزی در کارخانه‌ای در ایران تأیید شده است.

ایران پیشتر از قصد خود برای تولید اورانیوم فلزی که در ساخت بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، خبر داده بود و فرانسه، آلمان و بریتانیا، روز ۲۷ دی، در بیانیه‌ای مشترک تاکید کرده بودند چنان چه جمهوری اسلامی خواستار «حفظ» توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فوراً متوقف کند.

تلاش‌ها و تماس‌های قطر برای حفظ برجام

در همین حال، وزیر خارجه قطر می‌گوید که کشورش در حال تلاش برای تنش‌زدایی از منطقه به‌وسیله تشویق طرف‌ها به بازگرداندن توافق برجام به جایگاه خود است.

به گزارش رسانه دولتی قطر، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی روز چهارشنبه، ۲۲ بهمن، گفته است که قطر از طریق روندهای سیاسی و دیپلماتیک برای بازگشت به توافق هسته‌ای در حال تلاش است.

این اظهارات وزیر خارجه قطر پس از آن منتشر می‌شود که او اوایل هفته جاری در دو تماس تلفنی جداگانه، گفت‌وگوهایی با رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، داشت.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی روز چهارشنبه گفت که با توجه به روابط راهبردی که قطر با هر دو طرف دارد، تماس‌های قطر در این مورد، هم با ایران و هم با ایالات متحده ادامه دارد.

قطر همزمان با حفظ رابطه‌ای عادی با جمهوری اسلامی ایران، روابط بسیار نزدیکی با آمریکا نیز دارد و ایالات متحده در این کشور یک پایگاه نظامی دارد.

دولت ترامپ در آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و در پی آن تحریم‌های سختی را در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه ایران به اجرا گذاشت.

کمی پس از این اقدام، در بهار ۹۷، قطر برای میانجی‌گری میان ایران و ایالات متحده پیشنهاد داد، اما این پیشنهاد از سوی دولت ترامپ رد شد.

مقام‌های قطری در تیرماه ۹۸ هم در سفر خود به واشینگتن قصد تکرار این پیشنهاد را داشتند، اما وزیر خارجه قطر در آن زمان گفت مقامات ارشد این کشور در دیدار از آمریکا، لزومی به تکرار پیشنهاد میانجی‌گری میان تهران و واشینگتن ندیدند، چرا که ایالات متحده تحریم‌ها را برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره کافی می‌داند.

دولت جو بایدن که به تازگی کار خود را در آمریکا آغاز کرده از تمایل خود به بازگشت به برجام خبر داده، اما خواسته است تا پیش از آغاز گفت‌وگوها، ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد.

ایران از چندی پیش از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب این توافق عدول کرده است و ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ بهمن گفت که رویکرد ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به سمت دورتر شدن از توافق هسته‌ای موسوم به برجام بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند برای بازگشت برجام به وضعیت اولیه، آمریکا باید نخست تحریم‌ها علیه ایران را بردارد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رویترز و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG