لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۶

واکنش مبهم مسکو به خبر پیشنهاد روسیه برای کاهش تحریم علیه ایران


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

یک روز پس از آن‌که رسانه‌های اسرائیلی گفتند روسیه به اسرائیل و آمریکا پیشنهاد کاهش تحریم‌ها علیه ایران در قبال بیرون رفتن مستشاران ایرانی از سوریه را داده، مسکو دقیق بودن این خبر را تکذیب کرد، اما اعلام کرد که برای ایده‌هایی مشابه «با همه» در تماس است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه، ۳۰ آبان، اعلام چنین پیشنهادی از سوی روسیه را تکذیب کرد و گفت که «در خصوص حضور ایران در سوریه، واحدهای ایرانی به دعوت دولت قانونی سوریه در آنجا مستقرند».

او افزود: «به این خاطر ما هیچ مشکل قانونی، سیاسی یا مشکل دیگری در این ارتباط نمی‌بینیم.»

آقای ریابکوف در ادامه گفت: «این که دقیقا در مورد برداشتن تحریم‌ها در ازای انجام کاری صحبت شده باشد، نمی‌توانم این امر را تأیید کنم.»

او در ادامه اما گفت: «ایده‌های نزدیک به این، اما نه دقیقاً همین ایده، مطرح شده و ما همچنان با همه در تماسیم تا ببینیم در این خصوص چه‌ کار می‌شود کرد.»

این سخنان پس از آن ابراز می‌شود که کانال ده تلویزیون اسرائیل روز سه‌شنبه خبر داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، به اسرائیل و ایالات متحده پیشنهاد کرده که ایران نیروهایش را از سوریه بیرون ببرد و در ازای آن از تحریم‌های واشینگتن علیه تهران کاسته شود.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز می‌نویسد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در یک جلسه غیرعلنی در پارلمان این کشور «در مورد این پیشنهاد روسیه اطلاع‌رسانی کرده‌ است.»

در گذشته، روسیه بارها اعلام کرده‌ است که نمی‌تواند ایران و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را مجبور به خروج کامل از سوریه کند.

مسکو برای متقاعد کردن نیروهای ایرانی به خروج از محدوده حداقل ۸۵ کیلومتری مرز اسرائیل تلاش کرده‌ است، اما اسرائیل اصرار دارد که هیچ نیروی ایرانی نباید در هیچ نقطه‌ای از سوریه حضور داشته باشد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه در ادامه سخنانش به این موضوعات نیز اشاره کرده و گفت که «توجه ما به تأمین امنیت اسرائیل تنها به زبان نیست، بلکه در این خصوص نهایت جدیت را داریم.»

او در ادامه گفت که مسکو به‌ویژه در موضوع سلاح‌هایی که می‌توانند اهدافی را در خاک اسرائیل هدف قرار دهند هم با ایران و هم با اسرائیل در تماس و گفت‌وگو است.

منابع: خبرگزاری اینترفکس و تایمز اسرائیل/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG