لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

علی مطهری خواستار مشخص شدن مالکیت پیام‌رسان‌های داخلی شد


علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از نامشخص مالکیت پیام‌رسان‌های داخلی انتقاد کرده و و گفته است که مشخص شدن مالکیت پیام‌رسان‌های بومی٬ در «جلب اعتماد عمومی» به آنها تأثیرگذار خواهد بود.

آقای مطهری روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا٬ وضعیت مالکیت برخی پیام‌رسان‌های داخلی را «نامشخص» عنوان کرده و مشخص شدن این موضوع را «بسیار حائز اهمیت» خوانده است.

اظهارات نایب رئیس مجلس ایران، پس از صدور دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام از سوی قوه قضائیه مطرح می‌شود؛ اقدامی که یکی از دلایل آن٬ حمایت از پیام‌رسان‌های بومی و توسعه آنها اعلام شده است.

خروج مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی و چهره‌های سیاسی از تلگرام و صدور دستورالعمل‌های اداری به منظور تشویق به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی و نیز پرداخت وام‌های میلیاردی به شماری از این پیام‌رسان‌ها از اقدامات انجام‌شده در این راستا است.

آن‌طور که روزنامه همشهری به نقل از رسول سراییان رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نوشته٬ سه پیام‌رسان «سروش»، «بیسفون» و «گپ»٬ هر کدام مبلغ پنج میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که شماری از کارشناسان عرصه فضای مجازی معتقدند تنها با حمایت‌های مالی٬ شهروندان ایرانی به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی رو نمی‌آوردند و جلب اعتماد عمومی مهم‌ترین مسئله در موفقیت آنها است.

در این زمینه نیز فقدان اعتماد عمومی به این پیام‌رسان‌ها مدت‌هاست که در رسانه‌های ایران و به نقل از مقام‌های مختلفی چون نمایندگان مجلس نیز مطرح شده است.

در این زمینه علی مطهری گفته است که «مشخص شدن مالکیت پیام‌رسان‌های داخلی تأثیر مثبتی در جلب اعتماد عمومی نسبت به این پیام‌رسان‌ها خواهد داشت».

به گفته او مجلس شورای اسلامی نیز باید برای مشخص شدن وضعیت این پیام‌رسان‌ها که او آن را «موضوع مهمی» نامیده٬ وارد عمل شود.

در اظهارات مقام‌های حکومتی و گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران، این روزها نام پیام‌رسان‌هایی چون «سروش»، «آی‌گپ»، «ایتا»، «گپ» و «ویسپی» زیاد به گوش می‌خورد که از آنها به عنوان جایگزین تلگرام نام می‌برند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی٬ پیام‌رسان «سروش» را یکی از گزینه‌های جدی برای مهاجرت کاربران ایرانی از تلگرام معرفی کرده که از بهمن ۱۳۹۴ نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد.

بر اساس این گزارش٬ این نرم‌افزار تحت حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیماست.

«سروش» از سوی شرکت «توسعه فناوری رسانه سروش» پشتیبانی می‌شود که مدیرعامل این فردی به نام محمدرضا علی‌عسگری است و مدیریت آن را نیز میثم سیدصالحی بر عهده دارد.

این گزارش٬ مدیرعامل «آی‌گپ» را نیز محمدرسول کاظمی معرفی کرده و افزوده این پیام‌رسان از سوی شرکت «روی خط مدیا» پشتیبانی می‌شود که در سال ۱۳۹۴ تأسیس شده و در حوزه طراحی، برنامه‌نویسی و پشتیبانی نرم‌افزارهای ارتباطی و رسانه‌ای روی تلفن‌های همراه فعالیت می‌کند.

مراحل طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار «ایتا» نیز که از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده٬ از سوی شرکت اندیشه‌یاوران تمدن امروز که گفته می‌شود یک شرکت خصوصی است، انجام گرفته است.

این شرکت تحت حمایت دو شرکت طوبی و هاتف فعالیت می‌کند که در حوزه فناوری‌های مبتنی بر تلفن همراه سابقه فعالیت دارند. در وبسایت «ایتا» نام هیچ‌ فردی به عنوان گرداننده اصلی منتشر نشده٬ اما فردی با نام محسن غفاری٬ به عنوان مدیرعامل این پیام‌رسان در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود.

پیام‌رسان ایرانی «گپ» نیز که به گزارش ایسنا٬ هیچ اطلاعاتی از آن در دست نیست٬ ترجیح داده در «گمنامی» فعالیت کند٬ اما از مهدی انجیدی به عنوان مدیرعامل آن نام برده می‌شود.

سرویس پیام‌رسان «ویسپی» نیز در حالی به عنوان یک پیام‌رسان داخلی معرفی شده است که اگر نام این پیام‌رسان را به زبان فارسی جست‌وجو کنید، وبسایتی به شما معرفی نمی‌شود اما در صورت جست‌وجوی نام این پیام‌رسان به زبان انگلیسی، وب‌سایتی به همین زبان توضیحاتی درباره این پیام‌رسان می‌دهد.

پشتیبان ویسپی شرکتی به نام «SG Atlantic Limited» مستقر در هنگ‌کنگ است اما بعضی مدعی هستند که این پیام‌رسان داخل ایران و توسط یک اپراتور اینترنت ثابت در کشور یعنی شرکت «شاتل» اداره می‌شود. با این حال مدیرعامل شاتل تعلق داشتن ویسپی به این شرکت را تکذیب می‌کند.

محمدحسن شانه٬ مدیرعامل پیام‌رسان ویسپی است. از مهدی داوری نیز به عنوان مدیرعامل پیام‌رسان «بیسفون» و از محمدمسیح یاراحمدی به عنوان مدیرعامل پیام رسان «بله» نام برده می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا٬ ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG