لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

کره شمالی «در حال بازسازی» یک سایت موشکی دوربرد است


تصویر ماهواره‌ای از سایت موشکی «سوهائه»
تصویر ماهواره‌ای از سایت موشکی «سوهائه»

کارشناسان خارجی و منابع کره جنوبی می‌گویند که کره شمالی به سرعت در حال فعال‌سازی دوباره یک سایت پرتاب موشک‌های برد بلند است که سال گذشته آن را در چارچوب برنامه خلع سلاح برچیده بود.

این مطلب را خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه از قول کارشناسان خارجی و گزارشی نوشت که سرویس اطلاعاتی کره جنوبی به یکی از قانون‌گذاران این کشور ارائه کرده بود.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌نویسد که در محل یادشده، یعنی در سایت پرتاب ماهواره‌ای «سوهائه» واقع در «تونگ‌چانگ ری» فعالیت‌هایی مشاهده شده که نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ احتمالاً به دنبال بازسازی سریع این تأسیسات است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که نشست اخیر هانوی بین سران کره شمالی و ایالات متحده با شکست روبه‌رو شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، هفته پیش برای دومین بار در پایتخت ویتنام گرد آمدند تا در مورد نحوه غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کنند.

مذاکراتی که کمتر از یک سال پس از دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور صورت گرفت. در حالی‌که دو طرف با ابراز خوش‌بینی خبرنگاران را ترک کردند تا به اتاق مذاکره بروند، گفت‌وگوها بدون امضای توافق به پایان رسید.

ترامپ گفت که مسئله اصلی تحریم‌ها بود و کره شمالی خواستار لغو همه آنها بود. کره شمالی اما می‌گوید درخواستش مربوط به لغو تنها بخشی از تحریم‌ها بوده است.

خبر «بازسازی» سایت موشکی از سوی کره شمالی در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند برای یاری‌ رساندن به مذاکرات بر سر غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره، رزمایش‌های بهاره خود در منطقه را برگزار نمی‌کنند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز سه‌شنبه به شبکه فاکس بیزینس گفت در صورتی‌ که پیونگ‌یانگ برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار نگذارد، آمریکا تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید خواهد کرد.

او افزود که واشینگتن همچنان منتظر است ببیند که آیا پیونگ یانگ قصد کنار گذاشتن برنامه جنگ‌افزار هسته‌ای خود را دارد یا نه.

بولتون تأکید کرد: «اگر کره شمالی مایل به انجام این کار نباشد، ترامپ، رئیس‌ جمهور، به صراحت گفته‌ است که آن کشور از تحریم‌های اقتصادی خردکننده رهایی نخواهد یافت و ما عملاً به دنبال تشدید این تحریم‌ها هم خواهیم بود.»

کره شمالی با وجود این‌ که دچار فقر و انزوا شده نخستین آزمایش هسته‌ای موفقیت‌آمیز خود را در سال ۲۰۰۶ انجام داد.

این کشور در سال ۲۰۱۷ مدعی شد که به یک قدرت اتمی تبدیل شده و سلاح‌های هسته‌ای‌اش می‌تواند به جزایر متعلق به ایالات متحده برسد.

در واکنش به این روند، شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های سنگینی را علیه صادرات و واردات به کره شمالی وضع کرد.

منابع: خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG