لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

بولتون در مورد نشست ترامپ و کیم در هانوی: مذاکرات شکست نخورده است


جان بولتون؛ اکتبر ۲۰۱۸
جان بولتون؛ اکتبر ۲۰۱۸

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، از مذاکرات دونالد ترامپ با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در هانوی، دفاع کرده و می‌گوید او «چیزی را بذل و بخشش نکرده‌است». مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی، بدون دستیابی به توافقی مکتوب به پایان رسید.

جان بولتون، ۱۲ اسفند ماه، در چند گفت‌وگوی تلویزیونی، به دفاع از مذاکرات رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی پرداخت و اظهار کرد این مذاکرات در راستای تامین منافع و امنیت ملی ایالات متحده انجام شده‌است.

ترامپ و کیم، هفته پیش برای دومین بار، در پایتخت ویتنام گرد آمدند تا در مورد نحوه غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کنند. مذاکراتی که کم‌تر از یک سال پس از دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور صورت گرفت. در حالی‌که دو طرف با ابراز خوشبینی خبرنگاران را ترک کردند تا به اتاق مذاکره بروند، گفت‌وگوها بدون امضای توافق به پایان رسید.

ترامپ گفته مسئله اصلی تحریم‌ها بود و کره شمالی خواستار لغو همه آن‌ها شده‌است. کره شمالی اما گفته خواستار لغو همه تحریم‌ها نبود. در هر صورت آن‌چه از اظهارات مقام‌های ارشد هر دو کشور پیدا است، این است که موضوع تحریم‌ها، اگر نه مهم‌ترین بخش، یکی از محورهای اصلی مذاکرات به‌شمار می‌رود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، روز یک‌شنبه تاکید کرده است که رهبران آمریکا و کره شمالی، در شرایط خوبی میز مذاکره را ترک کرده‌اند و دونالد ترامپ نیز به کره شمالی و دیگر کشورها نشان داده چگونه مذاکره می‌کند.

آدام شیف، نماینده دمکرات و رئیس کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، روز یک‌شنبه در گفت‌وگویی با شکبه سی‌بی‌اس مذاکرات هانوی را «یک شکست خیره‌کننده» توصیف کرده بود. آقای شیف گفته است رئیس‌جمهوری ایالات متحده و هیئت او از آمادگی لازم برای «انجام چنین مذاکراتی» برخوردار نیستند.

آقای بولتون از سوی دیگر می‌گوید «وقتی پای منافع آمریکا در میان است او (ترامپ) برای دستیابی به توافق مستاصل نیست، نه با کره شمالی و نه با هیچ کس دیگری».

بولتون در مصاحبه‌های روز یک‌شنبه خود گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده «بر رویکرد خود پای فشرده است. او بر عمق روابط یا کیم جونگ‌اون افزوده است. از منظر من، درحالی‌که منافع ملی آمریکا حفظ شده، این (مذاکرات) را به هیچ‌وجه نمی‌توان یک شکست تلقی کرد».

موضوع دیگری که در جریان اظهارات آقای بولتون مطرح شده، مسئله مرگ اتو وارمبیر، دانشجوی جوان آمریکایی‌ست که در کره شمالی بازداشت شده بود و در نهایت درگذشت.

آقای وارمبیر در حالی‌که در سفری توریستی به کره شمال رفته بود، بازداشت شد و مجموعا ۱۷ ماه در بازداشت بود. او وقتی آزاد شد که در اغما به سر می‌برد و اندکی بعد نیز درگذشت.

خانواده این دانشجوی آمریکایی مقام‌های حکومت کره شمالی را متهم کرده‌اند که پسرشان را «شکنجه» کرده‌اند. در آن زمان رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای با خانواده اتو وارمبیر ابراز همدردی کرده بود.

آقای ترامپ در جریان یک کنفرانس خبری پس از مذاکرات هانوی گفته است کیم جونگ‌اون به او گفته «در این مورد چیزی نمی‌دانست، و من این حرف را از طرف او می‌پذیرم».

اما گروهی با یادآوری وضعیت حقوق بشر در کره شمالی و اختیارات گسترده رهبر آن، به این اظهارات آقای ترامپ انتقاد کرده‌اند. از جمله این منتقدان کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان است، که به شبکه ای‌بی‌سی گفته «فکر می‌کنم کیم می‌دانست چه اتفاقی در حال وقوع است».

جان بولتون اما می‌گوید سخنان ترامپ نه به‌معنی پذیرفتن اظهارات کیم جونگ‌اون به‌عنوان حقیقت امر است، بلکه «معنی‌اش این است که آن‌چه کیم جونگ‌اون گفته را پذیرفته است».

بولتون روز یک‌شنبه با شبکه‌های فاکس، سی‌ان‌ان و سی‌بی‌اس، گفت‌وگو کرده‌است.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، هیل|ت
XS
SM
MD
LG