لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

رزمایش «ناتو» همزمان با تمرین‌های جنگی روسیه


یوروفایترهای ایتالیایی، تایفون‌های بریتانیایی (در تصویر) و میراژهای ارتش فرانسه در این رزمایش شبیه‌سازی‌شده ره‌گیری و دفاع شرکت کرده‌اند
یوروفایترهای ایتالیایی، تایفون‌های بریتانیایی (در تصویر) و میراژهای ارتش فرانسه در این رزمایش شبیه‌سازی‌شده ره‌گیری و دفاع شرکت کرده‌اند

همزمان با برگزاری تمرین‌های جنگی روسیه در خاور دور آن کشور، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز یک رزمایش شبیه‌سازی ره‌گیری و دفاع هوایی بر فراز آسمان اروپا انجام دادند.

در رزمایش اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، خلبان‌ها در جریان یک رزمایش شبیه‌سازی شده، به ره‌گیری یک هواپیمای نظامی بلژیک در راه اسپانیا، دست زدند.

یک روز پیش از آن بزرگ‌ترین رزمایش معاصر روسیه، با حضور چین آغاز شده بود. شماری بالغ بر ۳۰۰ هزار تن از پرسنل نظامی روسیه، با استفاده از صدها جنگنده، هیلکوپتر و پهپاد، حدود ۸۰ شناور جنگی و ترابری، ۳۶ هزار تانک، خودروی زرهی و دیگر ادوات نظامی، در کنار صدها تن از پرسنل نظامی چین در رزمایش یک هفته‌ای موسوم به «شرق-۲۰۱۸» شرکت کرده‌اند.

تازه‌ترین رخدادها در حالی‌ست که روابط روسیه و غرب، به‌دلیل اتهام‌های وارد شده به مسکو، از جمله در مورد دخالت در ساز و کار انتخاباتی اروپا و آمریکا، حملات شیمیایی به جاسوس سابق روس در بریتانیا، حضور روسیه در سوریه و دخالت در مسائل اوکراین، با بحران روبه‌رو شده‌است.

پیمان آتلانتیک شمالی به‌طور مرتب، از شماری در حدود ۶۰ جنگنده آماده برای دفاع هوایی در اروپا بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۶ میلادی رکوردی بی‌سابقه از ۸۷۰ مورد ره‌گیری هواپیماهای روسیه در آسمان بالتیک ثبت شده بود.

ژنرال روبن گارسیا سرورت، فرمانده نیروی هوایی اسپانیا، روز ۲۱ شهریور گفت «ناتو (پیمانی) در هم تنیده است. و این تنها یک مسئله نظری نیست». همزمان با سخنان ژنرال سرورت، یوروفایترهای ایتالیایی، تایفون‌های بریتانیایی و میراژهای ارتش فرانسه در حال انجام رزمایش شبیه‌سازی‌شده ره‌گیری و دفاع بودند.

اعضای ناتو، در حالی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا انتقادهای مختلفی را متوجه آن‌ها کرده، به‌دنبال آن هستند که تعهد خود را به دفاع و پشتیبانی از هم‌دیگر نشان دهند.

دونالد ترامپ از کشورهای عضو ناتو خواسته بودجه دفاعی خود را دو برابر کنند. او ۲۰ تیر ماه گذشته، پیش از آغاز نشست سران ناتو، در یکی از شدیدترین انتقادهای خود، آلمان را نیز «اسیر دست روسیه» توصیف کرده و گفته بود «ایالات متحده هزینه دفاع از اروپا را می‌پردازد، اما نتیجه‌اش میلیاردها دلار ضرر در تجارت است. باید ۲ درصد تولید ناخالص ملی را همین الان بپردازید نه تا سال ۲۰۲۵».

همزمان با این اظهارات بود که دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، نیز در پیامی خطاب به آقای ترامپ گفته بود«آمریکا متحد بهتری از اروپا ندارد و نخواهد داشت. بودجه‌ای که اروپا به امور دفاعی اختصاص می‌دهد بیشتر از روسیه و معادل بودجه دفاعی چین است. آمریکای عزیز، قدر متحدان خود را بدان. حقیقت این است که متحدان زیادی نداری». برخی تحلیل‌گران می‌گویند ناتو در حال حاضر در فضای پرتنشی قرار دارد.

با این همه اعضای ناتو در حال حاضر در حال انجام مذاکراتی هستند تا به یک توافق نظامی یک‌پارچه برای دفاع هوایی دست یابند؛ توافقی که به «آسمان یک‌پارچه» موسوم شده است.

پیمان آتلانتیک شمالی در عین حال در حال برنامه‌ریزی برای انجام بزرگ‌ترین رزمایش خود طی ۱۶ سال گذشته است. قرار است شماری نزدیک به ۴۰ هزار سرباز، از جمله از سوئد و فنلاند، کشورهایی که عضو ناتو نیستند، در این رزمایش در اواخر سال میلادی شرکت کنند.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG