لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۸

توصیه نتانیاهو به سلیمانی: به‌جای دخالت در انتخابات ما، به پایگاه‌هایتان در سوریه برسید


 بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید اتحادی مستحکم برای دفع تهدیدهای ایران ایجاد کرده
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید اتحادی مستحکم برای دفع تهدیدهای ایران ایجاد کرده

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه سوم بهمن در سخنانی خطاب به قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، گفت، «به جای دخالت در انتخابات اسرائیل، بهتر است وضعیت پایگاه‌هایی را که می‌خواهد در سوریه بنا کند، بررسی کند».

این سخنان آقای نتانیاهو پس از آن بیان شد که روزنامه عربی الجریده، چاپ کویت، در شماره چهارشنبه خود مدعی شد که ارزیابی قاسم سلیمانی این است که وارد کردن ضربات موشکی به اسرائیل می‌تواند موجب سقوط بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسرائیل شود.

انتخابات پارلمانی اسرائیل، دو ماه و نیم دیگر، ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب حاکم لیکود که می‌خواهد مسند نخست وزیری‌ را حفظ کند، ساعاتی پس از انتشار گزارش الجریده، و در حالی که اسرائیل در روزهای گذشته حملات متعدد آشکاری به اهداف نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه انجام داده است، گفت، «تا هنگامی که من نخست وزیر هستم، از مبارزه با آنها دست نخواهم کشید...ایران، بزرگ‌ترین دشمن ما است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وی در بازدید از نیروهای نظامی کشورش و یک رزمایش آنها در جنوب اسرائیل، این را نیز افزود که ایران می‌خواهد در کنار جبهه‌هایی که از لبنان توسط حزب الله و از غزه به دست حماس و جهاد اسلامی فلسطین درست کرده، جبهه سومی را نیز از مرزهای جولان با استقرار نظامی در سوریه ایجاد کند.

آقای نتانیاهو اضافه کرد که اسرائیل با «کشورهای عرب و غیر عرب و دیگران، اتحادی مستحکم در راه دفع تهدیدهای ایران ایجاد کرده است»؛ هر چند به نظر می‌رسید که اشاره تلویحی او به کشورهای حوزه خلیج فارس، مانند عربستان بود، اما از بردن صریح نام آنها خودداری کرد.

روزنامه الجریده کویت چهارشنبه ادعا کرد که قاسم سلیمانی پنجشنبه گذشته (۲۷ دی) از استان درعا در جنوب سوریه بازدید کرده؛ این محل جایی است که ظهر یکشنبه ۳۰ دی، از آن یک فروند موشک زمین به زمین به سوی تپه حرمون در شمال اسرائیل شلیک شد اما سامانه «گنبد آهنین» اسرائیلی آن را منحرف و متلاشی کرد.

به نوشته الجریده، بازدید «محرمانه» سلیمانی تحت تدابیر شدید امنیتی، دو ساعت در فاصله ساعت‌های هشت تا ده شب پنجشنبه طول کشید.

این روزنامه با استناد به یک منبع خود این ادعا را نیز افزود که نیروهای ایران در این بخش سوریه به ۴۰ کیلومتری مرز اسرائیل نزدیک شده‌اند که یک پایگاه نظامی برقرار کنند تا اگر میان اسرائیل و حزب الله درگیری صورت گرفت و اسرائیل نیز به ایران حمله کرد، ایران از پایگاه درعا اسرائیل را هدف حملات موشکی خود قرار دهد.

به گزارش الجریده که در رسانه‌های اسرائیلی نیز بازتاب یافته، قاسم سلیمانی در این بازدید به نیروهای تحت امرش گفت که نتانیاهو سیاست حمله را تشدید می‌کند تا برنده انتخابات بهار باشد اما اقدام نظامی علیه اسرائیل، به سقوط او در انتخابات منجر خواهد شد.

این روزنامه کویتی همچنین نوشته است، روزهای اخیر در جریان نشست شورای عالی امنیت ملی ایران تصمیم گرفته شد که ایران از سوریه بخواهد به هر حمله اسرائیل علیه این کشور واکنش نشان دهد و تهران به روسیه نیز بگوید که اگر حملات اسرائیل به نیروهای ایران در سوریه ادامه یابد، ایران دیگر برای خود خط قرمزی قائل نمی‌شود و از هر راهی که لازم بداند، واکنش نشان خواهد داد

سپاه پاسداران ایران یا شورای عالی امنیت ملی ایران به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. اما بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، در نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت به اسرائیل هشدار داد که اگر حمله به فرودگاه دمشق را تکرار کند، سوریه نیز ممکن است فرودگاه بن گوریون تل‌آویو را هدف قرار دهد.

از سویی ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، چهارشنبه ۳ بهمن، از اسرائیل خواست حملات «زورمدارانه» به سوریه را متوقف کند، و گفت، روسیه پیام‌هایی را در این زمینه به اسرائیل رسانده است.

اگر گزارش الجریده درباره حضور اخیر سلیمانی در استان درعای سوریه برای آماده‌سازی حمله موشکی به اسرائیل درست باشد، آن وقت حمله غیرمتعارف اسرائیل در ظهر یکشنبه به سوریه نیز قابل توضیح می‌شود.

اسرائیل در ساعات روشن روز به فرودگاه دمشق حمله هوایی کرد در حالی که «هزاران» حمله سه سال گذشته‌اش علیه «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان ایران» را در نیمه شب انجام داده بود.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان نظامی اسرائیلی در خصوص حمله غیر عادی روز یکشنبه گفتند، هدفی متحرک در دسترس بوده که اگر به آن حمله نمی‌شد، بخت عملیات از بین می‌رفت.

حضور بنیامین نتانیاهو در کشور آفریقایی چاد در آن روز، غیرعادی بودن حمله ظهر یکشنبه را برجسته‌تر کرد؛ زیرا حملاتی با اهداف مهم معمولا در زمان حضور نخست وزیر در این کشور انجام می‌شود؛ او خود یکشنبه در انجامنا، پایتخت چاد، گفت، وقتی من در ماموریت سیاسی هستم، باز حملات ما ادامه دارد.

رسانه‌های اسرائیل افزوده بودند که در زمان حمله ظهر یکشنبه اسرائیل به فرودگاه دمشق، یک فروند هواپیمای جمهوری اسلامی ایران که در آسمان منطقه در پرواز به سوی پایتخت سوریه بود، با آگاهی از حملات موشکی اسرائیل، تغییر جهت داد و مسیر بازگشت به ایران را انتخاب کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل تایید کرد، حملات کشورش در واکنش به شلیک موشک زمین به زمین از سوریه به سوی تپه حرمون بود، و اسرائیل به چهار هدف وابسته به شاخه قدس سپاه حمله کرد.

به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، در حمله بامداد دوشنبه اسرائیل، دست‌کم ۲۱ تن در فرودگاه دمشق کشته شدند که ۱۲ تن آنها نیروهای ایرانی بودند. ایران به کشته شدن نیروهایش در آن حمله اشاره‌ای نکرده است.

اما هفته گذشته زمانی که بنیامین نتانیاهو به ایران توصیه کرد که نیروهای «مشاور نظامی» خود را از سوریه بیرون ببرد، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، پاسخ داد که ایران «هر آنچه را که در سوریه دارد، حفظ می‌کند» و اسرائیل «از روزی که موشک‌های نقطه زن بر سرش فرود آید، بترسد».

«راست یا دروغ؟»؛ پیام ویدیویی تازه نتانیاهو به مردم ایران

این میانبنیامین نتانیاهو چهارشنبه ۳ بهمن در یک پیام ویدیویی جدید خطاب به مردم ایران، با عنوان «راست یا دروغ» حرف‌های خود را با اظهارات حسن روحانی، رییس جمهوری و مقامات ایران به مردم ایران مقایسه کرد.

بنیامین نتانیاهو در این ویدیو که سه شنبه شب ۲ بهمن منتشر کرد، از جمله از یکی از مصاحبه‌های زمان کارزار انتخاباتی حسن روحانی بهره گرفت که در آن گفته بود با تحقق وعده‌های او، اقتصاد ایران شکوفا شده و ایرانیان در رفاه زندگی خواهند کرد.

نتانیاهو در این ویدیو گفت اسرائیل در دوران پیش از روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران کارشناسان کشاورزی، متخصصان ساخت سازه برای کمک به احداث فرودگاه مهرآباد تهران و تیم کمک به قربانیان زلزله به ایران فرستاد؛ این‌ها یک حقیقت بود... اما از ۴۰ سال پیش که آیت الله‌ها ایران را به حکومت اسلامی مبدل کرده و به اسرائیل اعلان جنگ دادند، چه کسی بیشترین رنج را متحمل شده است؟

به گفته نتانیاهو، مردم ایران رنج زیادی می‌کشند؛ آزادی ندارند و بهای مایحتاج اساسی‌شان سر به فلک کشیده است.

نتانیاهو در این پیام افزود، «پول ملت ایران به جیب سران رژیم ریخته شده و بخشی از آن نیز صرف تامین مالی تروریسم در خاورمیانه و نقاط دیگر شده است». ب

ه گفته او، «مردم ایران شایسته روزگاری بهتر هستند و مردم اسرائیل با ایستادگی در کنار مردم ایران، روزی را انتظار می‌کشند که بتوانند دوباره شانه به شانه یکدیگر همکاری کنند، و به شما قول می دهم، آن روز که فرا برسد، به نفع همه ما خواهد بود».

نخست وزیر اسرائیل در سال گذشته چند پیام دیگر نیز برای ایرانیان فرستاده بود اما در ماه‌های اخیر این پیام‌ها را مدتی متوقف کرد. به نظر می‌رسد این پیام‌رسانی‌ها از فضای مجازی، هم‌زمان با تغییر وضعیت امنیتی راهبردی میان اسرائیل و ایران در روزهای اخیر، از سرگرفته شده است.

XS
SM
MD
LG