لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

نتانیاهو می‌گوید ایران همچنان به دنبال دستیابی به زرادخانه بمب اتمی است


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ۱۶ خرداد حکومت ایران را متهم کرده است که همچنان به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

در توییتر بنیامین نتانیاهو آمده است که او این اظهارات را در دیدار با اولی هاینونن، معاون اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اورشلیم مطرح کرده است.

طبق این گزارش،بنیامین نتانیاهو دردیدار با اولی هاینونن گفته است:« بسیار واضح است که رژیم ایران دروغ می‌گوید. رژیم ایران اقدامات خود را برای دستیابی به زرادخانه بمب اتمی ادامه می‌دهد و ما باید جلوی آن را بگیریم.»

نخست وزیر اسرائیل در ادامه از مواضع اولی هاینونن به دلیل «تحلیل صادقانه و نتیجه‌گیری‌های واضح» در برملا کردن اقدامات ایران تشکر کرده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، اولی هاینون که اکنون به‌عنوان مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) در واشینگتن فعالیت می‌کند، هم از اقدام اسرائیل در ربودن و افشای اسناد و آرشیو برنامه هسته‌ای ایران تقدیر کرده است .

نخست‌وزیر اسرائیل سال گذشته دست به انتشار «اسناد محرمانه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران» زد و اظهار کرد ایران «جهان را فریب داده است» و «برنامه محرمانه ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند». بنیامین نتانیاهو «اسنادی» هم در مورد وجود «انبار مخفی مواد رادیواکتیو» در تورقوزآباد تهران منتشر کرده بود.

اولی هاینونن همچنین روز پنجشنبه در سخنرانی در اندیشکده در اورشلیم گفته است که اسنادی که به اسرائیل منتقل شده‌اند تنها ۲۰ درصد آرشیو هسته‌ای ایران است.

آقای هاینونن در ادامه گفت که دانشمندان ایرانی که «بهترینِ بهترین‌ها» هستند، می‌توانند بین شش تا هشت ماه مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تهیه کنند.

تایمز اسرائیل همچنین می‌گوید، این مقام سابق آژانس بین المللی روز چهارشنبه از تصمیم دولت دونالد، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران انتقاد کرده و گفت، چنین اقدامی «غیر سازنده» است.

طبق این گزارش آقای هاینونن اظهار داشت: من فکر می‌کنم [با تصمیم ترامپ] آنها احساس راحتی می‌کنند. آنها دارای فناوری غنی سازی هستند و می‌توانند سانتریفیوژ بیشتری درست کنند. احتمالا آنها می‌توانند تحریم‌های شدید را هم تحمل کنند.

در حالی نخست وزیر اسرائیل این اظهارات را مطرح کرده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۰ خرداد اعلام کرد، ایران همچنان به محدودیت‌های محوری در توافق هسته‌ای موسوم به برجام پایبند است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته گفته بود که ایران «دنبال سلاح هسته‌ای» نیست.

با استفاده از توییتر، تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG