لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

پیشنهاد اسرائیل برای کمک به آسیب دیدگان زلزله در غرب ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه گفته است، تل آویو آمادگی خود را برای ارائه کمک های پزشکی به حادثه دیدگان زلزله ایران و عراق به کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو این اظهارات را در مصاحبه ای که در نشست رهبران جامعه یهودی در شمال قاره آمریکا پخش شد، مطرح کرده است.

بنیامین نتانیاهو همچنین تاکید کرده است که اسرائیل«هیچ دشمنی و نزاعی با مردم ایران ندارد.»

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرده است:‌ ما تنها با حکومت مستبد (ایران) دشمنی داریم که هم ملت (ایران) را به گروگان گرفته و هم ما را تهدید به نابودی می کند.

گزارش ها حاکی است که زلزله ای ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه یکشنبه شب ۲۱ آبان ماه به بزرگی ۷.۳ در مقیاس ریشتر نواحی غربی ایران و بخش هایی از اقلیم کردستان عراق را لرزاند. به گزارش خبرگزاری ایلنا ، بهنام سعیدی، سخنگوی ستاد بحران شمار کشته شدگان این زلزله را ۴۳۲ نفر اعلام کرد. وی همچنین گفت، هفت هزار و ۸۱۷ نفر هم مصدوم شده‌اند

اسرائیل با ایران و عراق رابطه دیپلماتیک ندارد. در همین زمینه، ایمانوئل نهاشون، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل نیز گفته است، پیش از این در جریان زلزله بم در سال ۱۳۸۲ اسرائیل پیشنهاد کمک را مطرح کرد، اما ایران اعلام کرد از همه کشورها کمک دریافت می کند به جز اسرائیل.

دبیرکل سازمان ملل نیز روز گذشته از آمادگی برای کمک به زلزله زدگان در غرب ایران خبر داده بود.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ ایران روز گذشته اعلام کرد،در حال حاضر ایران توانایی مدیریت بحران زلزله کرمانشاه را با منابع داخلی دارد.

محمدجواد ظریف در توییتر خودنوشت: «تصاویر دلخراشی از خسارات زلزله و کشته‌شدن افراد در کرمانشاه و عراق دیدم. از جامعه‌ی بین‌الملل به خاطر ابراز همدردی‌ها و پیشنهاد کمک‌شان ممنونیم. در حال حاضر کشورمان توانایی مدیریت بحران را به وسیله منابع داخلی‌ دارد. بابت تمام پیشنهادهای کمک بسیار متشکریم و شما را در جریان اخبار مربوطه قرار می‌دهیم.»

با این حال با گذشت دو روز از وقوع زلزله کرمانشاه، گزارش‌ها درباره کمبود غذا، آب و دیگر نیازهای زلزله زدگان ادامه دارد. شماری از نمایندگان مجلس نیز از «ضعف شدید» در امدادرسانی انتقاد کردند.

XS
SM
MD
LG