لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

نتانیاهو در آستانه ملاقات با ترامپ: برجام لغو یا اصلاح شود


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سفر به آرژانتین، با اشاره به گزارش ها در خصوص تعدیل شدن مواضع تل آویو در قبال توافق هسته ای با ایران، برجام،‌ گفته است که موضع اش تغییر نکرده است و وی خواهان آن است که برجام «لغو یا اصلاح شود».

به گزارش رسانه های اسرائیل، نتانیاهو این سخنان را سه شنبه در نشست خبری در کنار مائوریسیو ماکری رییس جمهوری آرژانتین بیان کرد.

بنیامین نتانیاهو گفته است: در خصوص ایران، گزارش هایی منتشر شده مبنی بر این که موضع اسرائیل در قبال برجام تغییر کرده است.

نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده است: بگذارید از این فرصت استفاده کنم و موضع خود را به صراحت اعلام کنم.این یک توافق بد است که می بایست لغو یا اصلاح شود.

آقای نتانیاهو در آستانه سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ رییس جمهوری آن کشور ناخشنودی خود را از برجام تکرار کرده است.

اشاره آقای نتانیاهو به گزارشی در خبرگزاری رویترز در این زمینه است.

در همین حال، یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده گفته است، دولت اسرائیل نگران انقضا محدودیت علیه برنامه هسته ای ایران در پایان دوره زمانی توافق هسته ای است.

به گزارش واشینگتن پست این مقام در گفت وگو بارادیو اسرائیل تاکید کرده است، بنیامین نتانیاهو در جریان دیدار خود با دونالد ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در خصوص تغییر این بند در برجام با رییس جمهوری آمریکا مذاکره خواهد کرد.

این گزارش می افزاید، مخالفت اسرائیل با توافق هسته ای با ایران موضوع تازه ای نیست، اما کارشناسان معتقدند اکنون اسرائیل بر این باور است که امکان ایجاد تغییر در این توافق وجود دارد.

ییسرائل کاتز وزیر، اطلاعات اسرائیل نیز دوشنبه در سخنرانی در همایش ضد ترور در هرتسلیا گفت بود، «مهم ترین» هدف نتانیاهو از سفر پیش رو به آمریکا، «تعلیق برجام، لغو یا تغییر کلی مفاد آن» است.

از تیرماه سال ۱۳۹۴ یعنی زمان حصول توافق بین ایران و قدرت های جهانی، بنیامین نتانیاهو شدیدا این توافق هسته ای را مورد انتقاد قرار داده است.

نخست وزیر اسرائیل در شهریور ۱۳۹۴ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، نظارت بر تعهدات ایران بر اساس برجام، مهم ترین هدف کشورش است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز این توافق را بارها «بدترین پیمانی که دیده است» توصیف کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجم مرداد به نقل از مقام‌های ارشد آمریکا خبر داده بود که دونالد ترامپ به دنبال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای تنظیم توافقی جدید است که بتواند پس از انقضای تاریخ برجام نیز مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود.

با این حال، یوکیا آمانو ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود در این هفته تاکید دارد که ایران به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است.

XS
SM
MD
LG