لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

قاضی مقتول پرونده آمیا، دستمایه سریال جدید آمریکایی


آلبرتو نیسمان، قاضی تحقیق پرونده انفجار کانون همیاری یهودیان در آرژانتین که معتقد بود ایران در این انفجار دست داشته‌است
آلبرتو نیسمان، قاضی تحقیق پرونده انفجار کانون همیاری یهودیان در آرژانتین که معتقد بود ایران در این انفجار دست داشته‌است

زندگی و قتل آلبرتو نیسمان، قاضی تحقیق پرونده انفجار کانون همیاری یهودیان در آرژانتین که معتقد بود ایران در این انفجار دست داشته‌است، و سه سال پیش در خانه‌اش کشته شد، موضوع یک سریال تلویزیونی جدید در آمریکا شده‌است.

مجموعه تلویزیونی زندگی نیسمان با محوریت دوره آخر زندگی‌اش، از سوی شرکت آمریکایی نت‌فلیکس، احتمالاً تا شش قسمت، تهیه می‌شود.

جروزالم پست این روزها گزارش داده‌است که مقدمات لازم برای تولید سریال از سوی نت‌فلیکس آغاز شده و جاستین وبستر، کارگردان بریتانیایی، برای کارگردانی مینی‌سریال برگزیده شده‌است.

بر اساس این گزارش، شرکت کالیفرنیایی نت‌فلیکس مصاحبه‌های بیشتری را با دختران و بستگان و همکاران قاضی نیسمان دنبال می‌کند تا سریال تولیدی، نوعی مستند نیز باشد.

به‌نوشته وب‌سایت هنری اسپانیایی اکسیتونیا، لارا و کالا، دو دختر قاضی نیسمان، برای تهیه سناریوی سریال مصاحبه شده‌اند و دست‌اندرکاران تولید سریال را همراهی خواهند کرد.

آلبرتو نیسمان در آخرین ماه‌های زندگی‌اش رئیس‌جمهوری وقت آرژانتین را به تبانی با ایران برای انحراف پرونده تحقیقات انفجار ساختمان آمیا متهم کرد.

انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز همیاری یهودیان آرژانتین در بوئنوس آیرس، به مرگ ۸۵ تن، زخمی شدن بیش از سیصد و سی تن و ویرانی کامل ساختمان منجر شد؛ دو سال پیش از آن نیز، ساختمان سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس هدف یک انفجار مرگبار مشابه قرار گرفته بود.

اسرائیل همواره برنامه‌ریزی این دو بمب‌گذاری را به ایران نسبت می‌دهد و بر این باور است که گروه حزب‌الله مجری این طرح‌های تروریستی بوده است؛ امری که ایران پیوسته آن را تکذیب می‌کند اما اینترپل علیه شماری از مقامات وقت ارشد ایران و عماد مغنیه، رئیس وقت بخش عملیات برون‌مرزی حزب‌الله، حکم جلب بین‌المللی صادر کرد.

بعد از چند دهه کش و قوس در تحقیقات این پرونده که در طول آن چند رئیس‌جمهوری آرژانتین عوض شدند، قاضی آلبرتو نیسمان به این نتیجه‌گیری رسیده بود که خانم کریستینا فرناندز کرشنر، هشتمین رئیس‌جمهوری بعد از بمب‌گذاری ساختمان آمیا، با تبانی با دولت ایران درصدد لاپوشانی رد پای ایران در تحقیقات این پرونده بوده‌است؛ امری که خانم کرشنر آن را تا به امروز قاطعانه رد می‌کند.

قاضی نیسمان اما تنها چند ساعت پیش از ادای شهادت در سنای آرژانتین در مورد ارائه نتیجه تحقیقات خود، در آخرین ساعات هجدهم ژانویه ۲۰۱۵ در حمام خانه‌اش در بوئنوس آیرس به قتل رسید. او ۵۱ سال داشت.

افرادی که آرژانتین در رابطه با پرونده آمیا برای آنها حکم جلب صادر کرده بود
افرادی که آرژانتین در رابطه با پرونده آمیا برای آنها حکم جلب صادر کرده بود

​قوه قضائیه آرژانتین حدود سه سال بعد از قتل نیسمان، تنها دو ماه پیش رسماً تأیید کرد که او به قتل رسیده و برخلاف گفته‌های اولیه برخی مقامات، خودکشی نکرده‌است هرچند که خانم کرشنر از نخستین روزها بر این باور بود که قاضی نیسمان خودکشی نکرده بلکه به ادعای او، «نیروهای خودسر» در دستگاه اطلاعاتی کشورش او را کشتند.

قتل قاضی نیسمان خشم عمیق هموطنان او را برانگیخت؛ بیش از چهارصد هزار تن آرژانتینی در تظاهرات یادبود او شرکت کرده و پس از آن نیز بارها تظاهراتی علیه «حکومت فاسد» و خانم کرشنر که هشت سال رئیس‌جمهوری آن کشور بود، برگزار شد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، که یازده ماه بعد از قتل نیسمان برگزار شد، مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری جدید قول داد تحقیقات پرونده آمیا، که فعلاً حدود ۲۴ سال از آن سپری شده‌است، به سرانجامی برسد اما تا کنون تنها عمدی بودن قتل قاضی نیسمان ثابت شده و حتی قاتلان اصلی معرفی نشده‌اند.

این نخستین بار است که یک شرکت مهم تولیدی فیلم آمریکایی، سریالی با این موضوع تهیه می‌کند. شرکت کالیفرنیایی نت‌فلیکس هنوز در مورد نام بازیگران اصلی سریال جزئیاتی ارائه نکرده‌است.

به نوشته جروزالم پست، چهار سال پیش عاموس گیتایی، کارگردان مشهور اسرائیلی و برنده جوایز معتبر جهانی، تهیه یک فیلم سینمایی را در مورد تحقیقات و زندگی آلبرتو نیسمان در ارتباط با پرونده انفجار آمیا آغاز کرد اما قتل نیسمان کار ساخت فیلم را متوقف کرد.

چند ماه بعد از قتل نیسمان نیز یک تهیه‌کننده هالیوودی که مانند آلبرتو نیسمان یهودی بود، در صدد ساخت یک فیلم سینمایی از زندگی و قتل نیسمان با نام «این دادستان» برآمد، اما به نوشته جروزالم پست، این تهیه‌کننده گفت تهدیدهای مرگ دریافت کرده است. جروزالم پست نام این تهیه‌کننده را نبرده‌است.

نت‌فلیکس برنامه‌های تولیدی خود را از طریق آن‌لاین در اختیار کاربرانی که با پرداخت مبلغ اندکی مشترک ماهانه این شبکه می‌شوند، قرار می‌دهد.

نت‌فلیکس در حالی که تنها از حدود پنج سال پیش به ساخت سریال، مستند و برنامه‌های سرگرم‌کننده پا نهاد، به رقیبی پرقدرت برای شرکت‌هایی با سابقه‌های طولانی در این عرصه‌ها بدل شده، و شمار کاربران خود را بر اساس تازه‌ترین داده‌ها، به ۱۱۸ میلیون نفر، شامل ۵۵ میلیون تن در آمریکا، افزایش داده‌است.

XS
SM
MD
LG