لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۴

«مخدرهای جدید در داخل ایران تولید می‌شود»


محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا
محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می‌گوید «بسیاری» از مواد مخدر جدید در «آشپزخانه‌های داخلی» تولید می‌شود.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه (۲۲ آذر) این موضوع را به نقل از محمدمسعود زاهدیان منتشر کرده و نوشته که بیشتر مواد مخدر جدید در ایران، «صنعتی» هستند.

زاهدیان افزوده که «امروز مواد مخدر صرفاً از مرزها وارد نمی‌شود» و اگر «افغانستان تولید مواد مخدر نداشته باشد یا همه مرزها را هم ببندیم، باز هم نمی‌توان گفت جلوی تولید و توزیع مواد مخدر گرفته شده‌است.»

وی علت آن را نیز تولید «بسیاری از مواد مخدر صنعتی در آشپزخانه‌های داخلی» عنوان کرده‌است.

زاهدیان با اشاره به «درآمدزا» بودن مواد مخدر، اضافه کرده که «افراد زیادی از این محل منتفع می‌شوند، لذا متأسفانه شاهدیم که بازار تولید و ارائه آن هم رونق دارد و خیلی‌ها به دنبال مشتری برای این مواد هستند.»

وی در ادامه یکی از بسترهای مورد استفاده برای «سوداگران» مواد مخدر را «فضای مجازی» معرفی کرده‌است.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، «بسیاری از سوداگران مواد مخدر جدید، از این فضا به عنوان بستری برای تبلیغ استفاده می‌کنند و دنبال شکار جوانان هستند.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز با اشاره به کاهش سن آشنایی و مصرف مواد مخدر در ایران، بر ضرورت «آموزش‌های درست، برنامه‌ریزی‌های آموزشی و ورود جدی‌تر خانواده‌ها و آموزش و پرورش» به عرصه مبارزه با مواد مخدر تأکید کرده‌است.

به گفته این مقام مسئول، «امروز دانش‌آموزان ما قدرت نه گفتن ندارند. حتی جوانان ما به دلایل مختلف مصرف مواد دخانی در بین دوستانشان را نشانه بزرگ شدن قلمداد می‌کنند.»

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اضافه کرده که «اگر هر فرد به دلیل عدم آموزش درست نتواند نسبت به مواد مخدر مقاومت نشان دهد، هزار پلیس را هم ناظر بگذارید، جواب نمی‌دهد و نمی‌توان جلوی آلوده شدن جوان را گرفت.»

اظهارات محمدمسعود زاهدیان پس از آن بیان می‌شود که سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد در شش‌ماهه اول سال ۹۶، هزار و ۵۲۷ نفر بر اثر «سوءمصرف» مواد مخدر و «مواد محرک» جان خود را از دست دادند.

به گزارش روز هفتم آبان خبرگزاری ایرنا، در نیمه نخست امسال، هزار و ۳۳۷ نفر بر اثر «سوءمصرف» مواد مخدر و ۱۹۰ نفر بر اثر مصرف «مواد محرک» جان باختند.

بر اساس این گزارش، هزار و ۳۶۱ نفر از این افراد مرد و ۱۶۶ نفر زن بودند. «سوءمصرف» مواد مخدر در شش‌ماهه اول سال گذشته، به مرگ هزار و ۴۵۱ مرد، و ۱۵۳ زن انجامیده بود.

بر پایه این گزارش استان‌های تهران با ۳۴۹، فارس با ۱۷۹ و اصفهان با ۱۰۱ نفر بیشترین تعداد افراد فوت شده و استان‌های خراسان جنوبی با هشت نفر، مازندران و ایلام با ۹ نفر و گلستان، سمنان و بوشهر با ۱۲ نفر کمترین آمار مرگ افراد اثر «سوءمصرف» مواد مخدر را داشته‌اند.

بر پایه گزارش پزشکی قانونی، آمار مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد در کشور از سال ۸۶ تا ۹۲ با روندی نزولی روبه‌رو بوده اما از سال ۹۳ این آمار سیری افزایشی در پیش گرفته به نحوی که آمار کلی قربانیان اعتیاد در این سال نسبت به سال قبل، رشد یک درصدی و این آمار در زنان با رشد ۲۸٫۳ درصدی مواجه شده بود.

XS
SM
MD
LG