لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

تعیین شعبه هم‌عرض در دادگاه انقلاب برای رسیدگی به پرونده محمدعلی طاهری


وکیل مدافع محمدعلی طاهری٬ بنیانگذار عرفان حلقه٬ از تعیین شعبه هم‌عرض برای رسیدگی به پرونده موکلش خبر داد.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه ۲۱ آذر، این خبر را به نقل از محمود علیزاده طباطبایی در توضیح تازه‌ترین وضیعت پرونده موکلش منتشر کرده است.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی٬ این موضوع به دلیل نقض دوباره حکم اعدام محمدعلی طاهری که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده بود٬ توسط دیوان عالی کشور صورت گرفته است.

بر پایه این گزارش به دنبال نقض دوباره حکم اعدام آقای طاهری، پرونده با نظر قضات دیوان برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض - شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب - ارجاع شده است.

آن‌طور که آقای طباطبایی اعلام کرده، علت نقض حکم اعدام طاهری در دوره پیشین نیز «نقص تحقیقات» بوده است.

آقای علیزاده طباطبایی هفتم آبان ماه به دنبال نقض حکم اعدام موکلش از سوی دیوان عالی ایران٬ قضات دیوان را «اندیشمند» نامیده و گفته بود که «حکم خلافی در دادگاه صادر شود در دیوان به صورت دقیق‌تر رسیدگی می‌شود».

محمدعلی طاهری٬ بنیانگذار عرفان حلقه که از سال ۱۳۹۰ در بازداشت به سر می‌برد٬ نخستین‌بار مردادماه سال ۱۳۹۴ به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

با این حال حکم در آذرماه همان سال٬ به دلیل آنچه ناقص بودن تحقیقات درباره اتها‌م‌های او از جمله «سب نبی، ارتداد و تبانی علیه امنیت ملی» اعلام شد٬ نقض شد.

آقای طاهری بار دیگر در شهریورماه سال جاری٬ به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد که دیوان عالی کشور٬ اوایل آبان‌ماه دوباره این حکم را نقض کرد.

علاوه بر آقای طاهری٬ در این سال‌ها شماری از هواداران او نیز در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران٬ شیراز و اصفهان بازداشت شده‌اند.

آنها چندین‌بار در داخل و خارج از کشور در اعتراض به بازداشت او٬ دست به اعتراض زده‌اند.

پیش از این سازمان‌های حقوق بشری از جمله دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد٬ سازمان عفو بین‌الملل و وزارت خارجه آمریکا از صدور حکم اعدام برای طاهری انتقاد و ابراز نگرانی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG