لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

هشدار درباره «فاجعه انسانی» در ایران: «۵۷ درصد مردم سوءتغذیه دارند»


هجوم مردم برای دریافت مرغ با نرخ دولتی - کرمان - اسفند ۱۳۹۹
هجوم مردم برای دریافت مرغ با نرخ دولتی - کرمان - اسفند ۱۳۹۹

یک مقام پیشین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه آمارهای جدید از «سوءتغذیه» مردم ایران، هشدار داد که یک «فاجعه انسانی» در کشور در حال وقوع است.

هادی موسوی نیک، مدیرکل سابق مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که ۵۷ درصد از جمعیت ایران سوءتغذیه دارند و ۲۱۰۰ کالری مورد نیاز در روز را دریافت نمی‌کنند.

اظهارات این مقام پیشین روز دوشنبه ۱۹ تیر در وبسایت نود اقتصادی منتشر شده، اما مشخص نیست در چه مراسمی این سخنان را مطرح کرده است.

او افزود که این میزان کالری، حداقل کالری روزانه مورد نیاز انسان است که بانک جهانی برای پناهجویان در کمپ‌های پناهجویی در نظر گرفته است.

آقای موسوی نیک اضافه کرد که در میان جمعیت دچار سوءتغذیه در ایران، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک از جمله ۱۰ میلیون کودک زیر ۱۲ سال هستند.

این آمار ارائه شده از سوی این مقام دولتی بسیار بیشتر از آمارهای ارائه شده پیشین است.

در آبان ۱۴۰۱، رسانه‌های ایران به نقل از آمارهای وزارت بهداشت از سوءتغذیه ۸۰۰ هزار کودک ایرانی در سنین رشد معادل ۱۵ درصد از کودکان کشور خبر داده‌ بودند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در آن زمان نوشت که این دسته از کودکان ایرانی «در مجموع با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و همچنین کمبود ریزمغذی‌ها مواجه‌اند».

همزمان، محمدتقی حسینی طباطبایی، دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان نیز اعلام کرده بود که براساس مطالعات، در چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کوتاهی قد، کم‌وزنی و لاغری شیوع بالایی دارد که ناشی از سوءتغذیه است.

علاوه بر سوءتغذیه کودکان، در سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی از افزایش چشمگیر قیمت مواد پروتئینی مثل گوشت قرمز در ایران منتشر شده که باعث شده بسیاری از خانوارهای بی‌بضاعت و حتی طبقه متوسط، مصرف مواد پروتئینی را کاهش دهند.

دو ماه پیش، روزنامه اعتماد از وضعیت خرید و فروش مرغ در ایران یک گزارش میدانی منتشر کرد که نشان‌ می‌دهد برخی شهروندان ناتوان از خرید این نوع گوشت سفید هستند.

خبرنگاران این روزنامه در گزارش میدانی خود از فروشگاه‌های مرغ و گوشت در چند نقطه تهران به موارد متعددی «از مبادله کالابه‌کالا تا کارگری کردن برای به دست آوردن چند ران مرغ» برخورد کرده‌اند.

هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره گسترش فقر

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین پژوهش خود هشدار داده که در صورت تکرار تجربه دهه ۹۰ در افق برنامه هفتم توسعه، «سیاست‌های بازتوزیعی» هم راه به جایی نخواهد برد و نرخ فقر روندی فزاینده را تجربه خواهد کرد.

این مرکز در گزارش خود اعلام کرد: «برای تحقق رشد بالا و بهبود بهره‌وری، سیاستگذار باید دست از سیاست‌های سرکوب قیمت برای کنترل تورم بردارد و معضل تورم را به شکل اساسی‌تر حل و فصل کند.»

این نهاد پژوهشی به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرده که در شرایط حاضر، کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی به «افزایش تولید منابع ارزی جدید و همچنین افزایش سطح سرمایه‌گذاری راهبردی» نیازمند است.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین خواستار «اصلاح شبکه بانکی با هدف تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های مولد» شده و نوشته است: «سلامت شبکه بانکی رابطه مستقیمی با توانایی تسهیلات‌دهی و پایداری آن دارد.»

این در حالی است که در سال‌های اخیر، بر اساس گزارش‌های متعدد دولتی و قضایی، فساد در نظام بانکی ایران افزایش پیدا کرده و تولید جای خود را به واردات کالاها به ویژه کالاهای چینی داده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت/ ب.ب
XS
SM
MD
LG